De BMW X5 bestaat al in een plug-inhybride versie, maar die gebruikt een benzinezescilinder als verbrandingsmotor. De CO2-uitstoot van de krachtigste dieselversies moet echter ook omlaag, en daarom krijgt de 3.0-biturbozescilinder een microhybride systeem aangemeten. Een riemaangedreven alternator-starter van 8 kW kan de zelfontbrander bij heel lage toerentallen een klein duwtje in de rug geven om hem te ontlasten en maakt ook een meer doorgedreven stop-startfunctie mogelijk. Bij het vertragen recupereert het systeem energie die als elektriciteit wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 48 volt. De X5/X6 xDrive40d ontwikkelt 340 pk en – vooral – 700 Nm. Dat hoge koppel is bovendien beschikbaar tussen 1.750 en 2.250 o/m, net wanneer de diesel op zijn zuinigst is. Beide kolossen sprinten naar 100 km/u in 5,5 seconden. De CO2-uitstoot is… aanvaardbaar, maar nu ook niet zo laag dat de boekhouder ‘groen’ licht zal geven: 154 tot 167 g/km voor de X5 en 153 tot 164 g/km voor de X6. Om de NOx-uitstoot onder controle te houden krijgen beide modellen een tweefasige AdBlue-behandeling, naar het voorbeeld van de TwinDosing-diesels van de VW-groep.