De BMW
X5 bestaat al in een plug-inhybride versie, maar die gebruikt een
benzinezescilinder als verbrandingsmotor. De CO2-uitstoot van de krachtigste
dieselversies moet echter ook omlaag, en daarom krijgt de
3.0-biturbozescilinder een microhybride systeem aangemeten. Een riemaangedreven
alternator-starter van 8 kW kan de zelfontbrander bij heel lage toerentallen
een klein duwtje in de rug geven om hem te ontlasten en maakt ook een meer
doorgedreven stop-startfunctie mogelijk. Bij het vertragen recupereert het
systeem energie die als elektriciteit wordt opgeslagen in een
lithium-ionbatterij van 48 volt. De X5/X6 xDrive40d ontwikkelt 340 pk en –
vooral – 700 Nm. Dat hoge koppel is bovendien beschikbaar tussen 1.750 en 2.250
o/m, net wanneer de diesel op zijn zuinigst is. Beide kolossen sprinten naar
100 km/u in 5,5 seconden. De CO2-uitstoot is… aanvaardbaar, maar nu ook niet zo
laag dat de boekhouder ‘groen’ licht zal geven: 154 tot 167 g/km voor de X5 en
153 tot 164 g/km voor de X6. Om de NOx-uitstoot onder controle te houden
krijgen beide modellen een tweefasige AdBlue-behandeling, naar het voorbeeld
van de TwinDosing-diesels van de VW-groep.
Ontdek meer inzichten
BMW