Het MotoE is het elektrische equivalent van het MotoGP, of de evenknie op twee wielen van het Formule E. Net zoals in die laatste discipline hebben alle motorfietsen een vergelijkbare basis, die op zijn zachtst gezegd indrukwekkend is. Ze ontwikkelen 160 pk voor een gewicht van zo’n 250 kilo, waardoor ze naar 100 km/u optrekken in slechts 3 seconden. Om ze in te tomen wanneer een ongeval is gebeurd, wordt voortaan een i4 M50 ingezet als opvolger van de huidige i8. Daarmee is hij meteen de eerste puur elektrische safety car.
Knappe mechaniek
De M50-versie van de elektrische vierdeurscoupé die in juni is onthuld ontwikkelt 544 pk. dat vermogen wordt over de vier wielen verdeeld met behulp van twee elektromotoren, één per as. Dankzij de Sport Boost-functie heeft de Duitser slechts 3,9 seconden nodig om naar 100 km/u te accelereren. De batterij van 83,9 kWh geeft hem een theoretisch rijbereik van 510 kilometer. Wanneer hij echter plankgas over het circuit wordt gejaagd, zal hij uiteraard niet zo ver geraken voor hij weer aan de stekker moet. Maar hij zou geen enkel probleem mogen ondervinden om de meute van tweewielers in bedwang te houden.
Schittering van 1.000 lichten
Een safety car moet goed zichtbaar zijn, en deze kan je echt niet missen. De technische basis is weliswaar identiek aan die van de straatversie, maar het koetswerk onderging een aantal aanpassingen, die beginnen bij een forse lichtbak. Naast het immense zwaailicht op het dak zijn in het radiatorrooster nog kleine ledlampjes geplaatst. Niet dat deze auto dat zo hard nodig heeft, want in zijn gifgroene kleur kunnen de coureurs er onder gelijk welke omstandigheden moeilijk naast kijken. De i4 M50 safety car beleeft zijn debuut tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk, op 15 augustus.