BMW Motorrad blijft een referentie onder de GT’s, ondanks het steeds groter wordende aanbod, en bewijst op Intermot nog maar eens hij sterk ze in dat segment zijn met de voorstelling van een motorgamma met zes cilinders in lijn.
De essentie van een GT
De K1200 LT is het antwoord van de Duitse constructeur op de atypische maar statutaire Goldwing. Gelukkig is BMW niet onder al te grote afmetingen bezweken zoals het al gebeurde met de K1600. De zescilinder maakt duidelijk dat BMW zich geen limieten heeft gesteld, en de keuze van het chassis, dat nauw aanleunt bij de specificaties van de geslaagde K1300, maken van dit model een aantrekkelijke en doeltreffende GT met aanvaardbare afmetingen.
Zes in lijn
De zescilinders maken deel uit van de BMW cultuur, ze gebruiken ze al jaren voor hun wagens, en het is voor niemand een verrassing dat we ze nu ook op hun motoren gaan terugvinden. De enorme technische vooruitgang die ze hebben geboekt laat toe om compacte motoren op de markt te brengen, daar waar de Honda CBX en Kawasaki Z1 300 wel tegen de lamp gelopen zijn.
Technologie
Met een totaalgewicht van 102.6 kg, en een breedte van amper 555 millimeters, is dit de kleinste en lichtste zescilinder op de markt. Hij is goed voor een vermogen van 160 pk aan 7.750 tr/min, en beschikt over een koppel van 175 Nm, waarvan 75% beschikbaar is vanaf 1.500 tr/min. Deze indrukwekkende motor maakt ook gebruik van de laatste elektronische technologieën dat BMW heeft ontworpen zoals de "ride by wire", tractiecontrole (in optie), de keuze tussen drie motorinstellingen (Rain, Road & Dynamic), en het gebruik van Duolever en Paralever systemen. De elektronische afstelling van de ophanging (ESA) is, spijtig genoeg, een optie, maar het ABS systeem maakt wel deel uit van het standaardaanbod.
Uitrusting
Dit is de eerste motor dat, in optie, uitgerust kan worden met een directionele xenon koplamp. Bij het rijden compenseert de koplamp de positie van de motor zelf, bij het bochtenwerk bijvoorbeeld. Op het dashboard vinden we de twee klassieke tellers terug, snelheid en toerental, en een TFT informatiescherm in kleur van 5.7 duim. De Multi-controller, die eerder al op de R 1200 RT werd gebruikt, kan niet alleen de radio-installatie van de K1600 bedienen, hiermee kan ook door de menu’s van de boordcomputer gebladerd worden.
Keuze
La K1600 GT begeeft zich duidelijk op het segment van de K 1300 GT, wel met een actievere zithouding, terwijl de GTL het meer van het comfort en ontspanning moet hebben voor langere afstanden. Zowel de aerodynamica als de bescherming van beide modellen is uiterst verzorgd, maar dat zijn we ondertussen al gewoon geworden bij BMW. Het windscherm kan elektrisch bediend worden, de standaard, en afneembare, koffers werden perfect geïntegreerd, en de GTL krijgt er nog een uiterst praktische topcase bovenop.
Tarief
De prijzen liggen nu a vast, 22.800 € voor de GTL, en 20.800 € voor de GT, waar wel enkele noodzakelijk opties aan toegevoegd moeten worden zoals de ESA (799 €), een Safety pack met directionele koplamp, DTC tractie controle en controle van de bandendruk (920 €).