Advertentie
Advertentie

Laat ons eerlijk zijn: met de meeste motorversies is de nieuwe architectuur van de BMW 1-Reeks, die van achter- op voorwielaandrijving is overgestapt, best te smaken. Maar ze laat ons een beetje op onze honger wanneer hij een krachtiger aandrijflijn krijgt.

Het is met andere woorden niet eenvoudig voor de huidige M135i xDrive om de puristen te plezieren die nog duizelen van de dynamische kwaliteiten van de vorige M135i / M140i. Temeer omdat de kleine BMW de zescilinder in lijn van zijn voorgangers heeft ingeruild voor een viercilinder…

Daarom geeft BMW zijn sportieveling nu een opfrisser om hem dynamisch op een hoger peil te brengen.

Camber

De aanpassingen zijn in de eerste plaats te vinden ter hoogte van de ophanging, met een geoptimaliseerd camber en nieuwe ophangingssteunpunten. Dat zou hem “een duidelijk verbeterd rijgedrag” moeten geven, volgens de eigen woorden van BMW…

Aangepaste klank

Tegelijk heeft BMW gesleuteld aan de klank van zijn turboviercilinder om hem wat expressiever te maken. Die klank komt nog steeds uit de luidsprekers. Het vermogen stijgt niet, de 2.0-turbo ontwikkelt nog steeds 306 pk. Maar zijn nieuwe uitlaat “verspreidt op meer authentieke wijze de typische klank van de viercilindermotor van een BMW M-model naar de personen aan boord”.

Nieuwe kleuren

De technische opfrisbeurt gaat daarnaast gepaard met nieuwe kleedjes. De kleuren van BMW Individual en speciale wensen van klanten zijn voortaan namelijk ook beschikbaar op de M135i xDrive. Een van de meer opvallende BMW Individual-kleuren is bijvoorbeeld het hier getoonde M Sao Paulo-geel.