François Piette

26 JAN 2012

BMW M50d: M‑afdeling bekeert zich tot diesel

Een grote schok voor de puristen: producten van Motorsport, de rock-'n-rollafdeling van BMW, behoren gewoonlijk tot het beste van hun soort. Sportiviteit stroomt door de aderen van deze afdeling. Door toe te geven aan de lokroep van de turbomotoren en af te zien van een atmosferische motor, brak Motorsport al eerder met zijn gewoontes. Maar dit nieuws is nog veel ingrijpender: de duivel heeft zichzelf uitgenodigd onder de motorkap. BMW lanceert een 50d-variant van de 5-Serie, X5 en X6 die rijdt op diesel.

Titanenkoppel

Laten we meteen ter zake komen. Aan vermogen is er geen gebrek. De M-afdeling vertrok van de 3.0 zescilinder-in-lijn en schroefde daar maar liefst drie turbo's op. Eén grote en één kleine voor de lage toerentallen en nog een kleine die wakker wordt vanaf 2.700 tr/min. Hiermee ontwikkelt de zescilinder 381 pk tussen 4.000 en 4.400 tr/min. Niet veel voor een 5-Serie, X5 of X6, want 40 pk minder dan een M3, merk je misschien op. Klopt, maar zoals het een goede diesel betaamt, is het koppel in staat om de Mount Everest te verslepen: 740 Nm beschikbaar tussen 2.000 en 3.000 tr/min.

Loopcultuur

Leuk, al die cijfers, maar hoe gedraagt de motor zich? M staat ook bekend om zijn motoren die levendig in de toeren klimmen en melodieus klinken bij belasting. En op dat vlak kan een dieselmotor, die even goed klinkt als de eerste audities van Idool, het filharmonisch orkest van een benzinemotor nooit evenaren. Daarom hebben de Duitse ingenieurs een beetje valsgespeeld.

Het Sound Design-systeem stuurt namelijk het geluid van een typische zescilinder-in-lijn door de luidsprekers, aangepast aan de belasting en het toerental van de motor, de snelheid van de auto, de gekozen rijmodus, enzovoort. Volgens BMW draait de motor maximaal 5.400 tr/min, gigantisch voor een diesel. Ter herinnering: de M3 doet je oren trillen tot 8.000 tr/min.

Verschillende modellen

De 50d-motor is alleen beschikbaar met achttrapsautomaat en integrale transmissie xDrive en kruipt onder de kap van de 5-Serie (M550d xDrive en M550d xDrive Touring), X5 en X6 (M50d). Het onderstel werd uiteraard aangepast en kreeg een specifieke ophanging om elk beginnend onderstuur in de kiem te smoren.

De koetswerken kregen ook een kleine dosis testosteron, getuige de specifieke bumpers, zijschorten en velgen. Idem in het interieur, waar de zetels en het stuur extra sportief zijn.

Enkele cijfers

De motor is identiek in de drie modellen. De prestaties zijn het M-logo zeker waard: 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 4,7 tot 5,4 seconden, naargelang het model. In alle gevallen is de topsnelheid beperkt tot 250 km/u. Maar de grootste troef is ongetwijfeld het verbruik: 6,3 tot 7,7 l/100 km met een CO2-uitstoot van 165 tot 204 g/km.

Advertentie
Advertentie
Advertentie