Op de presentatie van de K1600 Bagger in Los Angeles liet de Duitse constructeur ons het gros van de nieuwigheden voor Milaan al zien, op voorwaarde dat we onze smartphones op zak hielden. Zoals de nineT met Euro4-norm, nineT Urban G/S, G310 GS en herwerkte R1200 GS. BMW had nog wat in petto voor Milaan: de HP4 Race en een prestigieuzere K1600 GTL.
Erfenis
Laat ons beginnen met nostalgie, een levendige tendens waarin de nineT met succes weet te baden. Die bestaat voortaan uit vijf varianten. De meest recente, de Urban G/S, zal met zijn looks van de R80 G/S uit de jaren 80 weten verleiden.
De nineT evolueert geleidelijk, met een volledig regelbare omgekeerde vork, herwerkte geometrie (8 mm langere wielbasis), nieuw instrumentenpaneel en nieuwe kleuren.
De G/S neemt de details van de scrambler over, met nieuwe velgen, een voorwiel van 19 duim, klassieke vork met veerweg van 125 mm (140 achteraan), en gaat gekleed in een jasje dat doet denken aan de eerste G/S.
Net als zijn illustere voorganger heeft de nineT Urban G/S twee tinten blauw op de brandstoftank en een rood zadel, een verwijzing naar de oude kleuren van BMW Motorsport. Er zijn uiteraard heel wat accessoires om de machines exclusiever te maken.
Race
Over exclusiviteit gesproken: de HP4 Race doet het ook niet slecht. Over het definitieve model, dat volgende lente wordt gepresenteerd, weten we nog niet veel, maar het zou net als het model in Milaan een kader en velgen uit koolstofvezel hebben. De machine zal in beperkte oplage met de hand worden gebouwd.
R1200 GS
De R1200 GS, die afgelopen jaar al werd geüpdatet voor de Euro4-norm, krijgt een lichtjes herwerkte stijl en rijkere uitrusting. De Pro-rijmodus krijgt nu een vertrekhulp voor hellingen en dynamische tractiecontrole DTC, en de rijmodi Dynamic Pro en Enduro Pro. De elektronisch regelbare ESA-demping van de nieuwste generatie corrigeert nu automatisch afhankelijk van de lading van de motor. Er zijn nu ook Rallye- en Exclusive-afwerkingen. De ene is meer gericht op terreinrijden (Rallye), de andere is verfijnder (Exclusive).
Groot en klein
Na de K1600 GT en K1600 B, die naar Amerika lonken, is er het K1600 GTL-slagschip. Die neemt nieuwigheden over van zijn twee broers, zoals een achteruitversnelling en intelligent noodoproepsysteem.
De veelbelovende kleine G310 krijgt een veelzijdigere en bruikbaardere versie, de G310 GS. Die is comfortabeler en beschermt meer, en zou zich op elke weg op deze wereld op zijn gemak moeten voelen.