Een studie gebaseerd op gegevens van meer dan 400.000 ongelukken in het Verenigd Koninkrijk, inclusief "riskante of agressieve manoeuvres", heeft aangetoond dat bestuurders van een BMW, Porsche of Subaru vaker ongevallen veroorzaken. Ze hebben de tendens om sneller te rijden, in te halen over een volle lijn of om door rood te rijden.
De schuld van de reclame?
Volgens dit Britse onderzoek zijn de bestuurders van deze merken echter niet per se schuldig aan deze trend. Hun rijgedrad zou veroorzaakt worden door de merken zelf, en meer in het bijzonder door hun marketingafdelingen. Volgens Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van West-England en co-auteur van het onderzoek, komt de reden waarom deze bestuurders zo agressief rijden door de reclame van bepaalde constructeurs die de nadruk legt op de prestaties van de wagens, of op het "verleggen van grenzen".
Complex probleem
De realiteit is natuurlijk veel complexer, zoals Tapp uitlegt: "Kiezen agressieve bestuurders voor bepaalde auto's, of maken de merken zelf de zaken erger? Moeten we dan druk uitoefenen op de constructeurs en de overheid om na te gaan hoe moderne marketingtechnieken een negatief effect kunnen hebben op de verkeersveiligheid?" Een vraag die het overwegen waard is...
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: