Terwijl de ‘normale’ GS ons verleidt met al zijn kwaliteiten en finesse, staan we toch perplex bij het succes van de Adventure, die net als de meeste luxe-SUV’s niet verder geraakt dan de trottoirs van de chiquere buurten in plaats van het avontuur op te zoeken. Discreet is hij allerminst: je rijdt zeker niet ongemerkt voorbij achter het stuur van deze tweewieler en meer ‘macho’ dan dit zul je moeilijk vinden op de markt. Wel heb je een zekere grootte en een pak spieren nodig om je op jouw gemak te voelen op deze machine van meer dan 260 kg. Het zadel staat 890 mm van de grond, niet voor kleine jongens dus, deze BMW.

Een ‘smoel’                                                                                        

De Adventure doet dromen van avontuur, wat ongetwijfeld zijn succes verklaart in een wereld met steeds meer beperkingen en controles. Hij beschikt over alle nodige uitrusting. Het beproefde recept neemt de klassieke ingrediënten van de vorige generaties over. Bij avontuur denk je aan lange en minder frequent bereden wegen en dus zorgt een grote brandstoftank voor een comfortabele autonomie van 500 km. Iets anders dan de tweewielers die nauwelijks 200 km ver geraken …

De tank van onze GS meet in totaal 30 liter (tegenover 20 liter in de normale GS). Hij krijgt ook een grotere voorruit, kleine spoilers, een comfortabeler zadel, een ophanging met 20 mm langere veerweg met 10 mm extra bodemvrijheid, robuuste valbeugels om onder meer de brandstoftank te beschermen en schade te beperken bij een val en een hele reeks reisaccessoires.   

Zoek de verschillen

Technisch verschilt de Adventure op enkele interessante punten van de GS. De motor werd herzien, zodat hij ronder en zachter draait bij lage toerentallen. Hiervoor werd het vliegwiel bijna één kilogram verzwaard en werd een trillingsdemper geplaatst tussen het einde van de versnellingsbak en  de transmissieas. Voorts vinden we de uitstekende twinmotor terug, voortaan gekoeld met lucht en water en uitgerust met een stalen kader. Hij ontwikkelt 125 pk bij 7.750 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 6.500 tr/min. Zoals gebruikelijk bij BMW, is de elektronica alomtegenwoordig, standaard of optioneel. Standaard heeft de GS Adventure recht op ABS, tractiecontrole ASC en twee rijmodi "Rain" en "Road". Voor de rest moet je door de optielijst gaan. Het optionele Riding Mode Pro voegt drie bijkomende rijmodussen toe (Dynamic, Enduro en Enduro Pro), met specifieke instellingen voor het ABS en de tractiecontrole.

De opties

Een optie waar je moeilijk aan voorbij kunt, al was het maar voor een snellere reactie van de motor nadat je het gaspedaal aanspreekt (je weet wel, zoals de ‘gaskabel’ vroeger die direct de carburator opende). Een andere opmerkelijke optie is de semi-actieve ophanging ESA.

Met ESA kun je drie ophangingsstanden kiezen (Sort, Normal en Hard) tijdens het rijden. Alleen bij stilstand kun je ook aangeven of je alleen als bestuurder, met passagier of met bagage onderweg bent. Met behulp van sensoren vooraan en achteraan meet ESA de verticale bewegingen van de wielen, maar ook andere parameters zoals de rijstijl om de schokdemping aan te passen aan de omstandigheden.     

What else? In de optielijst vind je ook een snelheidsregelaar, gps-voorbereiding, verwarmde handgrepen, bandendrukcontrole, een aluminium bagageset of een boordcomputer met extra informatie.

Olifant of gazelle?

Met of zonder opties, de Adventure rijdt bijzonder indrukwekkend. Het is meer dan schone schijn; doel bereikt dus. Opvallend is dat je je, wanneer je een zware motor een beetje gewoon bent  en voldoende lange benen hebt om hem bij stilstand te bedienen, snel op jouw gemak voelt zodra deze dikke tweewieler in beweging is. De rijpositie is geruststellend en natuurlijk, ondanks de grote brandstoftank, de motor is aanwezig vanaf de laagste toeren en het comfort en de veiligheid zijn vrij van kritiek. De jongens van BMW hebben (alweer, zouden we bijna zeggen) goed werk geleverd.

We vinden met plezier (en een beetje verbazing) alle kwaliteiten terug die de kracht vormen van de gewone GS. De olifant lijkt wel een gazelle die alle hindernissen overwint. Hij nog comfortabeler dankzij de verhoogde zitpositie (en de schitterende Telelever die duiken voorkomt als je remt), de betere bescherming en de voorruit. Hij is nog altijd even enthousiast te besturen en de motor verloor niets van zijn explosieve karakter maar werd zachter bij lage toeren.

De boxer laat toe dat je vrij diep zakt in de toeren en zonder veel moeite herneemt vanaf 2.000 tr/min. Met een rode zone bij 9.000 tr/min levert dat een groot nuttig bereik op, zonder dat je veel moet schakelen.

Temperamentvol en doeltreffend

De boxermotor voelt vol aan vanaf de laagste toeren en geraakt amper buiten adem wanneer hij een inspanning moet leveren. Op een stukje Autobahn bracht hij ons snel tot bijna 220 km/u op de teller, maar dan hielden we ons in voor het verkeer. Een mooie prestatie, vooral omdat het gebeurt in alle sereniteit en met een onberispelijk koersstabiliteit.

Aan zo’n snelheid rijd je snel de wereld rond. De stabiliteit bij hoge snelheden doet niets af van de wendbaarheid die de Adventure tentoonspreidde op de kleine gewestwegen die met plezier aflegden. De GS biedt in alle omstandigheden gebruiksgemak. Het enige gebrek: de uitlaat is wel expressief maar gaat na een tijdje vervelen. De grootte en de prijs maken deze BMW niet voor iedereen toegankelijk, maar voor de rest kunnen we deze machine weinig verwijten. Een illustratie van het talent van BMW en een verdiend succes.