Niet iedereen is fan van de GS, maar we moeten wel toegeven dat hij over een tal troeven beschikt om hem in alle omstandigheden te doen schitteren. Hij is goed voor een wereldreis, de dagelijkse rit naar het werk, op de snelweg, ernaast, alleen of met twee, met of zonder koffers, dat kan allemaal met dit model. Er zijn maar weinig motoren die zo ver gaan in perfectie en mogelijkheden.
Best-seller
Al die kwaliteiten maken van de GS de best verkochte motor in de wereld. In bijna negen jaar werden er van de R1200GS maar liefst 170.000 exemplaren verkocht. Een succes dat al meer dan dertig jaar duurt sinds de voorstelling van de R80G/S in 1980!
Dit enorm succes heeft de concurrentie niet onverschillig gelaten, en over de jaren heen heeft de GS meerdere outsiders voorgeschoteld gekregen. Ze jagen wel niet allemaal op hetzelfde terrein , zoals de Ducati Multistrada bijvoorbeeld, maar enkele andere modellen, zoals de Triumph Tiger Explorer, zijn een pak agressiever. Het werd dus tijd voor BMW om te reageren.
Technologie
De GS is nu goed voor een vermogen van 125 pk met bijhorend arsenaal aan elektronica, een domein dat BMW al een tijd goed onder de knie heeft, kijk maar naar de prestaties van de S1000RR! De nieuwe GS laat toe om al dan niet te kiezen voor een ride-by-waire, vijf motorinstellingen, een anti-slipsysteem, de semi-actieve ESA ophanging, een multi-controller voor de GPS en een snelheidsregelaar als antwoord op de concurrentie.
Boxer for ever
Op mechanisch vlak blijft de legendarische flat-twin van het merk bewaard. Hij beschikt over dezelfde boring en inslag als zijn voorganger, maar is er wel een evolutie van. Om over meer vermogen te kunnen beschikken, en te kunnen voldoen aan de toekomstige normen, is hij zowel lucht als watergekoeld. Dit heeft toegelaten om de afmetingen van de radiatoren te beperken tot het minimum. De andere grote nieuwigheden vinden we terug bij de koppeling en de versnellingsbak. Gedaan met de droge koppeling, plaats voor een koppeling in een oliebad, en voorzien van een anti-dribble functie. De transmissie ligt vanaf nu aan de linkerkant van de motor, de uitlaat werd verplaatst naar de rechterkant.
Know-how
De Telelever vooraan en Paralever EVO ophangingen achteraan werden ook aangepast, evenals de afmetingen van de banden: 120/70 R19 vooraan en 170/60 R17 achteraan. Het ABS systeem is vanaf nu ook standaard. Onder de andere uitrustingen merken we ook nog een eenvoudig te verplaatsen windscherm op, een LED koplamp (in optie) en een completer dashboard.
Ja of nee?
Het persdossier doet ons in elk geval ongeduldig uitkijken naar een testrit met deze nieuwe GS. Zijn voorganger was, ondanks zijn leeftijd, nog altijd aantrekkelijk, maar deze versie zou de concurrentie wel eens letterlijk kunnen vloeren. Maar hoeveel gaat dat kosten met alle opties erop en eraan? Is die race naar meer vermogen en elektronica niet wat overdreven? Is een eenvoudigere en meer bescheiden motor niet waar we echt naar op zoek zijn? Maar daar ligt misschien het antwoord: misschien willen ze met deze GS, zoals vele van zijn huidige concurrenten, de onervaren motorrijder overtuigen?