Parijs is de stad van het licht, de mode en … de auto. De komende weken ontdek je op het oudste autosalon van de wereld tientallen nieuwigheden. Wij selecteerden enkele toppers en flops.

TOP

Seriemodel: Jaguar F-Type

De legendarische E-Type heeft eindelijk een waardige opvolger. De nieuwe F-Type debuteert eerst als roadster en is één van de grootste aandachtstrekkers in Parijs. Een knappe look, achterwielaandrijving, een lichtgewicht structuur uit aluminium, schakelpeddels aan het stuur, een actieve uitlaat en krachtige V6- en V8-motoren: de F-Type heeft op papier alles in huis om sportieve bestuurders te bekoren. Maar de prijs (75.900 euro) …

Concept: Porsche Panamera Sport Turismo

Alle kwaliteiten van de Panamera, maar dan in een evenwichtiger vormgegeven koetswerk: dat is de Panamera Sport Turismo in een notendop.  Hij is twee centimeter korter dan de gewone Panamera en beschikt achteraan over een handige kofferklep. Het seriemodel van de Panamera Sport Turismo moet samen met de kleine SUV Macan de verkoop van Porsche de komende jaren omhoog stuwen.

Merk: Renault

Renault pakt in Parijs uit met twee zeer belangrijke nieuwigheden: de Clio en de Zoe. De Clio debuteert meteen als vijfdeurs (nu al te koop), break (Grandtour, vanaf het eerste trimester van 2013) en RS (voorlopig een concept, in de loop van 2013 verkrijgbaar). Naast de Clio staat de Zoe, die in dezelfde klasse thuishoort maar volledig elektrisch rijdt (rijbereik 210 km). Met een prijs van 20.950 euro (zonder batterij) is de Zoe relatief betaalbaar. Ook leuk: Renault reageert op de kritiek van de Twizy-kopers en biedt nu ook zijruiten aan.

FLOP

Seriemodel: Toyota iQ EV

Het lijkt wel alsof Toyota de iQ EV tegen zijn zin gebouwd heeft, gewoon om het ‘moest’. De elektrische auto mag dan een positief en groen imago uitstralen, hij verkoopt voor geen meter en dus doet Toyota niet de moeite om de volledig afgewerkte elektrische iQ in Europa op de markt te brengen. Hij wordt wel voorgesteld in Parijs en honderd exemplaren zullen hun weg vinden naar Japan en de Verenigde Staten.

Concept: McLaren P1

McLaren-designer Frank Stephenson beloofde bij de opening van de Belgische showroom dat de spirituele opvolger van de F1 een auto zou worden die we “nog nooit gezien hebben, iets heel bijzonders”. Hij kreeg gelijk, maar een schoonheid is de P1 zeker niet geworden. Hij lijkt eerder op de auto van Donald Duck dan op een elegante supercar met (naar schatting) 850 pk. Aerodynamische efficiëntie primeerde op esthetiek. Volgend jaar stelt McLaren de definitieve versie voor, er is dus nog tijd om het bizarre samenspel van rondingen recht te trekken.

Merk: Citroën

PSA moet herstructureren en op de centen letten. Dat is te merken bij Peugeot en Citroën. Hoewel de tweejaarlijkse Mondial als thuissalon de ideale locatie is om nieuwe modellen te lanceren, laat vooral Citroën het afweten. Behalve de DS3 met groot schuifdak (DS3 Cabrio) en de C3 Picasso met minieme aanpassingen, toont het merk met de dubbele visgraat niets interessants voor de Europese markt. Naar een origineel nieuw studiemodel (zoals de Lacoste in 2010) zoek je tevergeefs.