We mogen niet zeggen dat de Belgische importeur ons vergeten is : 3 3-Reeksen mogen we aan de tand voelen. We gingen dus op weg met de 320i, de 320d en, als kers op de taart, de 330i. Eigenlijk een staalkaart van de beschikbare modellen in de catalogus. Algemeen beschouwd heeft de BMW 3 een mooie snuit die er zowel agressief als zachtaardig uitziet. Over de achterlichten zijn de meningen verdeeld, maar de auto laat tenminste niet onverschillig. Ook de kwaliteit van de materialen en de wegligging werden sterk op prijs gesteld. Hoogstaand comfort De afwerking doet de reputatie van het merk alle eer aan. Ook op de rijpositie valt niets aan te merken. De doordachte ergonomie maakt de inrichting overzichtelijk. De koffer blijft die van een berline, met een beperkte modulariteit. De kofferruimte is goed voor 460 liter bagage. Hoewel het comfort vooraan perfect is, neem je je schoonfamilie beter niet mee op de achterbank. Door de vorm van de bank kunnen twee volwassenen achteraan comfortabel meereizen. Met drie wordt het krap, en de centrale transmissietunnel en de vormgeving van de achterbank maken het er dan niet comfortabeler op. Met dank aan de 1 Toch is de 3 Reeks nog een paar centimeter langer geworden dan zijn voorganger. Nu hij met de komst van de 1 Reeks niet meer het instapmodel is, kan de berline met een wat grotere lengte een eigen plaats opeisen. Hij is nu 4520 mm lang (+ 5 cm), 1817 mm breed (+ 8 cm) en heeft een wielbasis die met 5 cm gestegen is tot 2760 mm. 320i Toegegeven, de 320i heeft ons niet in opperste vervoering gebracht. We zouden haast denken dat de dieselversie die we net een week eerder hadden getest, ons zo heeft bekoord dat we bijzonder veeleisend geworden zijn. Niet zozeer het comfort, de geluiddemping of het rijplezier waren het probleem, meer de levendigheid van het koppel van de 4-cilinderlijnmotor van 1995 cm³ en de Steptronic-automaat met zes verhoudingen. De motor levert een vermogen van 110 kW (150 pk) bij 6200 t/min en een maximumkoppel van 200 Nm bij 3600 t/min. Dat zou moeten volstaan. Maar terwijl de auto met handgeschakelde versnellingsbak in 9 seconden tot 100 km/u. versnelt, heeft hij met automatische versnellingsbak 9,7 seconden nodig voor dezelfde oefening. We hadden het dus niet voor de lange verhoudingen van de Steptronic en het gebrek aan pit bij lage toerentallen van de 2 liter Valvetronic. 320d Met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen hebben we de levendigheid van de 320d erg op prijs kunnen stellen. Dit is ongetwijfeld een model dat bij ons de meeste klanten zal aanspreken. De 4-cilinderdieselmotor met common rail van de tweede generatie met een cilinderinhoud van 1995 cm³ ontwikkelt een vermogen van 163 pk (120 kW). Het maximumkoppel van 300 Nm wordt beschikbaar vanaf 2000 tr/min, wat een zeer evenwichtig en krachtig geheel oplevert. De prestatietabellen maken melding van een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/u. in 8,3 s en een topsnelheid van 225 km/u. Opmerkelijk is ook de zuinigheid, aangezien deze BMW tevreden is met een gemengd verbruik van 5,7 liter. Kortom, een verleidelijke 3 Reeks, niet in het minst omdat de bak precies en efficiënt schakelt, met een perfecte spreiding en een verbeterde synchronisatie. Precisie Het chassis van de 3 reeks, een zelfdragende carrosserie van verzinkt staal, rust vooraan op McPherson-veerpoten en achteraan op een dubbele koppeling en trekstangen. Voor de achterwielophanging werd gebruik gemaakt van een stalen meerarmige as. De aandrijving zorgt voor een efficiënte wegligging, aangevuld met een precieze stuurinrichting. We wijzen erop dat de 3 Reeks met een groot aantal passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen is uitgerust. De stabiliteitscontrole, een hele reeks airbags en doeltreffende remmen behoren tot de standaarduitrusting. En alsof dat nog niet volstond, bevat de optielijst onder meer een actieve stuurinrichting, adaptieve xenonverlichting en een snelheidsregeling met remfunctie. Kers op de taart Met alle dynamische kwaliteiten van de 320 maakt de 330i het rijden nog een pak opwindender. Hier ontwikkelen de 6 cilinders in lijn een vermogen van 258 pk (190 kW). Deze motor weegt slechts 161 kg, dankzij het carter van een aluminium-magnesiumlegering. Men kan niet snel genoeg de Start/Stop-knop van de 330i indrukken, een knop die in de 3 Reeks de contactsleutel vervangt. De vinnigheid van de 330i is gewoonweg bedwelmend. Deze auto is vooral gericht op de ware liefhebber van het autorijden. De aandrijving is pittig of furieus, afhankelijk van de wens van de bestuurder. De acceleratie van 0 tot 100 km/u. verloopt in zowat 6,6 seconden, met een ZF-automaat die bij deze motor heel wat beter tot zijn recht komt. Deze motor laat de adrenaline door het bloed razen en omlijst zijn sportieve prestaties met een zacht rauw gegrom. Zelfs voetgangers kunnen genieten van het aangename geluid dat aan de uitlaat ontsnapt. Pittig De benzinemotor van 3 liter is als eerste 6-cilinder met Valvetronic uitgerust. Dit kleppensysteem regelt de belasting zonder smoring. De Valvetronic van de tweede generatie van deze motor is bestand tegen hoge toerentallen (7000 t/min). Daardoor kan de kleppensturing versnellingen doorstaan die vergelijkbaar zijn met die van komstoters. Bij de zescilinders wordt de Valvetronic gekoppeld aan de dubbele Vanos van BMW, een systeem voor de timing van de nokkenassen voor de in- en de uitlaatkleppen, zowel variabel als continu. Al deze mechanische en technologische hoogstandjes leveren een maximumkoppel op van 300 Nm bij 2500 t/min. Het verbruik volgens de gemengde cyclus overschrijdt de grens van 10 liter niet (9 liter). Maar de aandacht mag nooit verslappen, want de verleiding om de motor in de – zeer hoge – toeren te jagen, is bijzonder groot. © Olivier Duquesne & Eric Spitzer