Er is een nieuwe zomersaga : de Logan affaire. Na de koprol bij ADAC, leek de polemiek wat te verzwakken door de bekentenis van het organisme dat de auto pas overkop ging op het einde van de tests tijdens het nemen van de foto’s (Zie hier). Maar het Franse Autojournal rakelt het geval opnieuw op. Volgens haar is het niet de Logan zelf die gevaarlijk is, maar de aluminium velgen die als optie verkrijgbaar zijn.
Banden out
Tijdens de elandtest kwam de Renault Logan met zijn dak op de grond. Dit lijkt eerder logisch aangezien het voertuig niet met ESP uitgerust is, maar het is minder logisch dat de banden bezwijken tijdens dit manoeuvre. In werkelijkheid komen de wielen enkel van de grond wanneer er aluminium velgen gebruikt worden. Met plaatstalen wielen is er geen probleem ! Dat is tenminste de conclusie van Autojournal. De testen werden uitgevoerd aan 70km/u en 80km/u met de bandendrukken zoals voorgeschreven door de constructeur. Het voertuig was geladen met 80kg bagage en 3 lichtvoetige modellen van 70kg.
Reactie van Renault
Renault wijst ons op een actieplan. Een team is opgedragen om de testen te reproduceren met aluminium velgen en met verschillende banden om het bezwijken van de velgen te testen. De constructeur zegt duidelijk dat er geen probleem is voor de voertuigen die uitgerust zijn met de standaard plaatstalen 15 inch wielen. Dit is ook wat ADAC en Autojournal beweren. Niettemin, om alle twijfel te vermijden, heeft Renault besloten om de levering van de modellen met aluminium velgen op te schorten. Op dit moment zijn er 47 auto’s met deze configuratie geleverd in West-Europa, voornamelijk in Spanje. Wanneer Renault daadwerkelijk een probleem opmerkt, zullen de eigenaars van die Logan verwittigd worden en zal Renault de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.
Foto : De Logan tijdens ontwikkelingstesten - Renault
Bron : Dacia
Ontdek meer inzichten
Dacia