Op het autosalon van Genève zal BMW het nieuw X5 concept voorstellen, waarbij een dieselmotor aan een elektrische motorgekoppeld wordt . Het gaat om de bekende viercilinder van 2 liter die in deze versie over 204 pk en 400 Nm koppel beschikt. Een variante dat we eerder al onder de motorkap van de 123d terugvonden. De elektromotor wekt 15 kW op en staat de dieselmotor bij om tot op een vermogen van ongeveer 220 pk uit te komen.

Het gaat evenwel niet om een hybride systeem zoals bij Toyota en de X5 kan onmogelijk enkel op de elektrische motor werken. Deze elektromotor, die in de versnellingsbak verwerkt zit, dient enkel als hulp voor de dieselmotor. De lithium-ion batterijen worden opgeladen bij het remmen en door een zonnepaneel op het dak.

BMW kondigt een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 km aan en een uitstoot  van 172 gr CO2 per kilometer. Wat de prestaties betreft zou deze X5 in staat moeten zijn om de sprint van 0 tot 100 km/u in 8.9 seconden af te handelen! Prima prestaties waar de nieuwe versnellingsbak met 8 versnellingen zeker zijn deel toe bijdraagt. Ook heeft BMW dit model met het “start and stop” systeem uitgerust, dat de motor bij stilstand uitschakelt  en verder werd ook de aerodynamica wat aangepast.