AC Schnitzer heeft een lange reputatie op het vlak van getunede BMW’s. De Duitse tuner gaat verder dan uiterlijk vertoon en kruidt de motoren met meer pk’s. Deze keer nemen ze de X1 onder handen en worden vooral de dieselmotoren heel wat krachtiger.
Spierkracht
Het vermogen van alle diesels klimt dankzij een zorgvuldig bestudeerd motorbeheer. De 18d schopt het tot 171 pk, de 20d wordt 210 pk sterk en de 23d haalt 240 pk. Dat kan tellen. Als BMW voor jou synoniem staat voor een zescilinder-in-lijn benzine hebben we goed nieuws: voor de 28i ontwikkelt AC Schnitzer momenteel een nieuwe uitlaatlijn. De standaard-X1 wist ons al te verrassen met een uitstekend en levendig rijgedrag. Toch biedt AC Schnitzer andere veren aan. Hopelijk verminderen die het sowieso al stugge rijcomfort niet.
Koetswerk
Een spoiler vooraan en achteraan, een dikke bumper achteraan en een race-uitlaat: het zijn maar enkele van de esthetische evoluties. Op de motorkap voorziet AC Schnitzer luchtinlaten à la Aston Martin DBS, maar die zijn net een beetje te veel van het goede. Schnitzer beveelt 19-duimsvelgen aan, maar levert ook velgen van 18- en 20-duim. In het interieur duikt zowat overal het AC-Schnitzer-logo op en voorziet de firma een specifieke handremgreep en een dito versnellingspook