De beste diesel ? Met een exacte cilinderinhoud van 2.993 cm³, ontwikkelt deze 6 cilinder een aardige kracht van 286 pk aan 4.400 rpm en, vooral, een koppel van 580 Nm, constant beschikbaar tussen 1.750 en 2.250 rpm. Om het verstand bijeen te houden, moet u weten dat de V10 van de BMW M5/M6 er maar 520 verschaft… En qua rendement, is het gewoonweg sensationeel en bovendien zonder enige concurrentie ! Aan deze motor is enkel de automatische ZF doos beschikbaar. Wat wij gemakkelijk begrijpen aangezien het koppel dat erdoor moet. Wat betreft de aangekondigde prestatievermogens, zijn de cijfers kortom verrassend : 240 km/u topsnelheid, 6,6 seconden om aan de 100 te geraken en 26,9 seconden voor de kilometer te behalen bij stilstaande start... Hetzij, zowat bijna dezelfde waarden als een Honda S2000… De concurrentie wordt achtergelaten. Geen enkele diesel 4x4 kan momenteel het ritme volgen van deze X3. Zelfs een Porsche Cayenne S (met de V8 van 340 pk) wordt overstelpt... Bij gebruik is deze motor even goed indrukwekkend dat hij zonder wankelen op een lineaire manier duwt van 1.500 tot 4.500 rpm. De inhalingen worden een formaliteit, maar men moet wel het oog op de toerenteller houden daar de toegelaten snelheden zo verpulverd worden… De doos helpt de motor hier prachtig bij, zichzelf vlug, zacht en intelligent vertonend. De sport mode geeft zich niet brutaal aan maar levendig door een scherpere terugschakeling. Kortom, en we hadden het begrepen, de koppel motor/doos is verbluffend. Driftig, vol met vermogen, hij is ook héél spaarzaam. Bij gemengd verbruik hebben wij een gemiddeld genoteerd van 11,2 liters, wat letterlijk belachelijk is ten opzichte van het explosieve vermogen van dit voertuig. Net zoals een berline… Stevig opgehangen, duldt de X3 geen enkele slingering nog koetswerkbeweging. Op kronkelige wegen is zijn gedrag net zoals een berline, met een opmerkelijke doeltreffendheid. Natuurlijk stelt de motoriek alsook de wegligging geen enkel probleem, het integrale aandrijvingsysteem xDrive staat tegen elke situatie opgewassen. In het uiterst geval, zal de X3 zich neutraal tonen, maar in elke situatie héél veilig. Het DSC (ESP bij BMW) is gedeeltelijk of volledig ontkoppelbaar, wat toelaat om van het uitstekende evenwicht te genieten van het model. …Maar harder Op het punt van het comfort, zal de kwetsende opmerking gaan over de vering, die zich héél hard laat aanvoelen. De oneffenheden van het wegdek, de sporen of andere wegverbindingen laten zich nogal ferm voelen. Voor de rest, staat de X3 in een fatsoenlijk gemiddelde, met een goede leefbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan en een uitstekende geluidsdemping. De rijhouding is uitstekend en zou iedereen moeten bevallen. De zetels waren voorbeeldig, zowel qua ondersteuning als qua comfort. Te noteren dat deze die op ons exemplaar stonden, gefactureerd waren aan 561,98 €… Daar waar het pijn doet Verkocht aan 53.550 € zonder opties, klimt de nota vlug : ons testmodel bevatte voor bijna 13.000 € aan opties ! Zoals gewoonlijk bij Duitse merken, staat de catalogus overvol aan verpersoonlijkingen ! Men onthoudt hier de interessantste opties : het glazen panoramisch open dak, dat héél gezellig is, wordt aangerekend aan de prijs van 1.206,61 €, de xenonlichten 561,98 € en de « comfort line », die onder andere een opbergpack bevat, de Park Distance Control en de GPS, aan 3.264,46 €. Uiteindelijk, een klein woordje over de « Park Distance Control ». Al werden de voorziene sensors héél nuttig geplaatst en dit, om zich te parkeren zonder de bumpers eruit te moeten halen, vertonen deze zich nogal overmatig gek, ongeremd bellend, zelfs al staat de versnelling op Parking ! Besluit Een succes ! Men kende reeds de X3 voor zijn wegkwaliteiten, zijn afwerking en zijn uitstekend motors. Deze biedt hier een volledige nieuwe dimensie aan het rijden, met verduivelde prestaties, zonder bij het tanken zijn bankrekening te moeten beroven. Deze X3 is een apart geval in het segment van de SUV’s, en zal hopelijk het voorbeeld tonen …