De derde generatie BMW X3 werd gelanceerd in 2018 en gefacelift in 2021, waarmee het niet meer de jongste is. Toch is het nog steeds een van de referenties in zijn segment van premium-SUV’s, naast de Audi Q5 en Mercedes GLC. De rest van de chique plug-inhybride concurrentie bestaat onder meer uit de Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Volvo XC60 en de Jaguar F-Pace.



Zeer klassieke uitstraling

De X3 is een klassieke SUV pur sang. Qua looks is er niets om over te vallen: de derde generatie lijkt nog wat op de tweede en heeft een zeer conventioneel design. Geen gewaagde lijnen, het model gaat simpelweg op in het landschap. Een SUV die anonimiteit verkiest boven extravertie. Zijn badge moet volstaan om het verschil te maken.

Dat gezegd zijnde, is de X3 wel volledig naar smaak samen te stellen: er is een brede keuze aan velgen, van 18 tot 20 inch. Je kan hem ook het ‘M Sport’-pakket aanmeten, dat wat dynamiek toevoegt aan de look. BMW biedt ook heel wat koetswerkkleuren aan, waaronder enkele speciale tinten van de BMW Individual-afdeling.

Aan boord is het design van het dashboard ook zeer klassiek en zakelijk. Maar ook hier kan je de aankleding naar wens personaliseren (tegen een meerprijs, natuurlijk...) met heel wat mogelijke sierelementen uit aluminium, hout of zelfs koolstofvezel.



Gebarenbediening

De multimedia-uitrusting en de connectiviteit zijn wel perfect mee met hun tijd, zaken die je bedient via het centrale aanraakscherm van 10,25 of 12,3 inch. Het Bluetooth-systeem herkent meteen je smartphone en ook de verbinding met Android Auto en Apple CarPlay verloopt vlekkeloos. Ook zit er in de X3 een extraatje dat je eveneens in andere BMW-modellen vindt: de gebarenbediening (Gesture Control). Met deze (betalende) optie kan je verschillende infotainmentfuncties bedienen via handgebaren in de lucht (wijzen, vegen, draaien, drukken, enzovoort), die worden gedetecteerd via een 3D-bewegingssensor. Daarmee kan je onder meer het volume bedienen en de telefoon opnemen of afleggen zonder je ogen van de weg te halen. Maar in de praktijk is deze functie niet altijd even gemakkelijk te bedienen, waardoor het voor ons een beetje een gimmick blijft... Dan hebben we liever de stembediening, die wel zeer intuïtief en efficiënt is in gebruik.

Minder koffer...

De X3 is niet langer dan een 3 Reeks Touring, maar wel iets ruimer achterin. Deze plug-inhybride versie heeft een wat kleinere koffer dan zijn klassieke broertjes: de grote batterij neemt 100 liter in beslag (nu 450 tot 1.500 liter) en zorgt ook voor een hogere koffervloer. De laadruimte blijft echter praktisch in gebruik. De achterbank is bovendien opgedeeld in 3 delen (40/20/40) en optioneel kan je de rugleuning achterin ook instellen. Over het algemeen is de afwerking van een hoog niveau.



De hybride X3 is in de basis nog altijd achterwielaangedreven, maar is natuurlijk ook wat zwaarder dan de X3 met verbrandingsmotor en weegt meer dan 2 ton (zoals de meeste plug-inhybride SUV’s van de concurrentie...). Hij is dus wat minder levendig in de bochten dan een X3 op benzine of diesel, maar blijft aangenaam om dynamisch mee te rijden zonder in te boeten qua comfort, dat van een uitstekend niveau is.

De optionele sportophanging bederft dit comfort echter een beetje. Wij verkiezen de eveneens optionele gestuurde ophanging, die zich aanpast aan de rijstijl om ofwel meer comfort te bieden of om de koets net wat meer te ondersteunen in de bochten. Ook qua geluidsisolatie scoort de X3 goed, zeer goed zelfs. Je kan zelfs kiezen voor akoestisch glas, dat uit 4,4 mm dikke zijdelingse ruiten bestaat vooraan, met twee lagen glas met daartussen een geluidsabsorberende folielaag.

Minder dan 50 km elektrisch

De BMW 3 Reeks hybride wordt in twee vermogensversies aangeboden en met de keuze tussen achter- of vierwielaandrijving, maar de X3 is er enkel als 30e xDrive. Zijn aandrijflijn bestaat uit een benzinemotor (2.0 turbo van 184 pk) en een elektromotor (109 pk), voor een totaal van 292 pk en 420 Nm. Dat is minder dan de plug-inhybride Audi Q5 en Mercedes GLC, die respectievelijk tot 367 pk en 381 pk gaan. Maar de X3 is levendiger in de bochten en zijn prestaties zijn al ruim voldoende (0 tot 100 km/u in 6,1 seconden).

In de elektrische modus rijdt de X3 hybride uiterst zacht en stil. De batterij van 12 kWh bruto/10,8 kWh netto maakte het voor ons mogelijk om ongeveer 35 km te rijden op een laadbeurt (tegenover 46 km op papier). Rij je dagelijks minder dan dat, dan zal je geen druppel benzine verbruiken. Op voorwaarde dat je de batterij steeds bijlaadt... En over opladen gesproken: de boordlader is vrij beperkt en kan maar 3,7 kW (eenfasig) aan, tegenover meestal 7,4 kW bij de concurrentie. Reken dus op ongeveer 3,5 uur om de batterij volledig op te laden.

Is de batterij leeg, dan gedraagt de X3 PHEV zich als een klassieke hybride, waarbij er stroom gehaald wordt uit de verbrandingsmotor en uit de remenergie. Dan neemt het benzineverbruik ook toe tot zo’n 9 l/100 km.

Prijs BMW X3 PHEV

Zoals steeds bij BMW en ook net als zijn premium rivalen, is deze plug-inhybride SUV vrij duur in absolute zin, met een basisprijs van 66.650 euro. De standaarduitrusting is tegenwoordig vrij correct, maar de opties blijven talrijk en erg kostelijk. Als je je laat gaan op de optielijst, wordt het budget aan flarden geschoten! Het garantieaanbod is niet erg uitgebreid, met een dekking van 3 jaar zonder kilometerbeperking voor de auto en 6 jaar/100.000 km voor de hoogspanningsbatterij. Maar de BMW X3 is solide en behoudt ook een zeer mooie restwaarde op de tweedehandsmarkt, wat de hoge aanschafprijs enigszins compenseert.

Ons verdict

Hoewel hij meer weegt en 100 liter minder kofferruimte heeft ten opzichte van de brandstofversies, blijft deze plug-inhybride X3 praktisch en leuk om wat dynamischer meer te rijden. De prijzen zijn hoog, maar dat geldt ook voor zijn rechtstreekse concurrenten. De X3 biedt echter veel minder elektrische autonomie dan de Mercedes GLC plug-in en moet het doen met een monofasige boordlader. De X4, met zijn sportiever design, is overigens niet beschikbaar als plug-inhybride.