De BMW X5 nadert het einde van zijn carrière. In München wordt al koortsachtig gewerkt aan zijn opvolger. Dit is een voorsmaakje van hoe de nieuwe X5 er mogelijk uitziet. Net als zijn concurrenten weegt hij minder dan vroeger om minder te verbruiken.

Segment bolt achteruit

De markt van de grote SUV’s is niet meer zo sterk als vroeger, tenminste aan deze kant van de oceaan. De oorzaak? Afmetingen die soms niet aangepast zijn, motoren met een reputatie van gulzigheid, fiscale straffen en vooral een hardnekkig imago van grote vervuiler. De derde generatie heeft als taak om al deze vooroordelen weg te vegen met een veel lager gewicht. Het platform wordt overgenomen van de huidige 5-Serie en zal ook dienen voor de toekomstige X6. Er is sprake van een vermageringskuur van 100 tot 200 kg.

Viercilinder of niet?

Blijft nog afwachten of BMW het, net als Mercedes, aandurft om een viercilinder turbodiesel onder de motorkap te installeren. Traditioneel was de X5 tot nu toe alleen leverbaar met zes- of achtcilinders. Wat in ieder geval zeker is, is een opgevoerde M-versie aan het andere uiterste van het gamma. De commercialisatie start over ongeveer één jaar.