Tegenover een klassieke X5 heeft deze variant batterijen onder de koffervloer en een elektromotor tussen de automaat met acht versnellingen en de benzinemotor. Dat is geen zescilinder zoals in het verleden, maar een kleinere tweeliter viercilinder benzine die met drukvoeding 245 paarden levert. Met de hulp van de elektromotor klimt het vermogen naar 313 pk. Dat zou wel passen bij een dikke zescilinder en resulteert in vrij sportieve prestaties: 6,8 seconden om 100 km/u te bereiken.

31 km zonder plaatselijke uitstoot

Voor een volledige laadbeurt van de batterijen op een stopcontact thuis heb je 3 uren en 50 minuten nodig. BMW raadt aan een ‘i Wallbox’ te installeren, waarmee de oplaadtijd met zo’n uur daalt. Met volledig opgeladen batterijen (je kunt het controleren met een app op je smartphone) belooft BMW een autonomie van 31 km in elektrische modus. Die is beschikbaar tot 120 km/u. Er is ook een SAVE-modus aanwezig, die de batterijen opspaart zodat je ze later kunt gebruikt in de stad bijvoorbeeld.

Elektrische 4x4

Uit de naam van het model kon je al afleiden dat BMW voor vierwielaandrijving kiest. Ook in de volledig elektrische rijmodus trouwens. Zo breng je de natuur geen schade toe mocht je de X5 in het terrein willen gebruiken …