Fabelachtig !!!
De motor is de echte ziel van deze auto! Deze nieuwe motor wordt gebruikt voor alle modellen van het merk (buiten de X5, die houdt het bij de oude 3 liter motor, waarvan onlangs het nieuwe model werd voorgesteld), het op alle gebied een indrukwekkende motor. Een discrete en verfijnde combinatie onder de motorkap van de limousines van het merk, en heel wat beestiger onder de lange motorkap van deze Z4. Met een cilinderinhoud van 2.996 cm³, om precies te zijn, is hij goed voor 265 pk aan 6.600 tr/min. en een koppel van 315 Nm vanaf 2.750 tr/min. Om de cilinders optimaal te kunnen gebruiken is hij uitgerust met een dubbele Vanos en een Valvetronic op de nokkenas. Zijn dof geluid bij laag toerental verandert al snel in een beestig geluid bij een oplopend toerental, en maakt meteen zijn ambities duidelijk. BMW geeft aan dat de sprint van 0 tot 100 km/u slechts 6 seconden in beslag neemt en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Prestaties die nauw aanleunen bij die van de Porsche Cayman.
Hij klinkt als muziek in de oren en deze motor is constant beschikbaar, aan eender welk regime. Aan karakter ontbreekt het hem zeker niet dankzij een uitzonderlijke respons bij een hoog toerental.
Voor wie dit niet genoeg zou vinden kan gebruik maken van de sport knop, die maakt het allemaal wat brutaler. Maar om eerlijk te zijn, zelf voor wie er echt zin in heeft, laat je die knop best op “off” staan, de motor is progressiever en preciezer in die stand. Ook nog even meegeven dat bij het aanzetten van de sport knop de automaat ook automatisch overschakelt op zijn sportstand.
Aan deze motor kan zowel een handgeschakelde of automaat met zes versnellingen gekoppeld worden. Onze testwagen was uitgerust met de automaat en wij hebben op die bak zo goed als niets aan te merken. Hij was snel en schakelde soepel. De sportstand maakte het allemaal wat levendiger en liet de motor gemakkelijker hoger in de toeren gaan. Shift-paddles achter het stuur lieten ons toe om op die manier de versnellingsbak sequentieel te bedienen. Het schakelen gaat ook hier snel, maar de bediening van de hendels is niet even evident. Beide hendels bedienen de versnellingsbak zowel om naar boven te schakelen of terug te schakelen. Niet echt intuïtief, en in het begin voelt het wat onwennig aan om de juiste versnelling te vinden.
Grip
Deze Z4 kleeft werkelijk op de baan. Onze testwagen was wel uitgerust met optionele 18 duim velgen, met bredere banden achteraan dan vooraan. Dat zorgt voor een uitstekende wegligging op een droog wegdek, maar bij nat weer blijft voorzichtigheid geboden! De reacties blijven wel progressief en stuurt duidelijke signalen naar de bestuurder als het allemaal een beetje te ver gaat. Zijn houding kan dus als logisch beschreven worden, maar hij bezit niet de chirurgicale precisie van de Porsche Cayman die we ook hebben kunnen testen. Op vervormde wegen is de Z4 niet echt op zijn gemak, de oneffenheden brengen hem soms uit evenwicht. Niet echt een probleem, maar deze Z4 begeeft zich lever op vlakke wegen. Onder die omstandigheden is hij heel aangenaam om te besturen en blijft hij uiterst stabiel.
Ook het sturen verloopt niet zo natuurlijk als bij de Porsche Cayman. Maar ook hier is er geen sprake van een echt obstakel. De elektrische sturing waarmee deze Z4 is uitgerust is simpelweg niet van het niveau van een systeem met de klassieke en hydraulische sturing. Toch verloopt alles perfect en aangenaam. Het stuur zelf, met een oogverblindende afwerking, is volgens ons iets te dun.
De remmen zijn progressief en krachtig met een uitstekend gevoel, met een voldoende levensduur voor een “normaal” gebruik.
Zit goed
Achter het stuur zit je gewoon goed, en die positie vindt je snel, wat vandaag de dag niet voor de hand liggend is. Niets aan te merken dus op de rijpositie en zetels vooraan. Voor een coupé biedt hij voldoende ruimte. Het enige minpunt is het gebrek aan opbergvakken. Dankzij een grote koffer (van 285 tot 340 liter) is dat niet echt een groot probleem. Op de airco, de dure airco, valt niets op te merken, in tegendeel zelf, maar het rijcomfort is niet van het beste niveau. De vering is hard en je voelt alle oneffenheden van de weg onmiddellijk aan. De geluidsdemping is goed, maar niet uitzonderlijk, de motor is melodieus, maar op de snelweg hoor je de banden net teveel.
De concurrenten van de Z4 zijn niet van de minste. Om te beginnen is er de Porsche Cayman met zijn fabelachtige centrale flat-six, zijn 245 pk, en vooral zijn prijs van 50.941 €. Wetend dat deze Z4 aan 41.200 € verkocht wordt kan hij bijna als een koopje aanschouwd worden. Maar dan kunnen we niet naast de Nissan 350 Z, die heeft gelijkaardige karakteristieken, heeft 300 pk en kost “maar” 38.700 €.
De lange lijst opties speelt ook niet in het voordeel van deze BMW. De metaalkleur kost tussen 645 € en 1.565 €, xenon koplampen kosten 700 €, de 18 duim velgen van ons testmodel kosten 1.095 €, elektrische zetels met geheugen 1.200 €, de automatische airco (mechanische airco is standaard) 640 €, 300 € voor de cruise control, 2.250 € voor de uitstekende automatische versnellingsbak, en tot slot, 1.600 € voor de GPS (2.500 € voor de GPS met kleurenscherm). Een lederen interieur kan zonder meerprijs, tenzij je een originelere kleur wenst…
Maar de Z4 kan zich misschien herpakken dankzij een matig verbruik. Een gemiddeld verbruik van 11 liter voor zo’n motor is een mooie resultaat. Om meer dan 15 liter te verbruiken is een wel héél zware rechtervoet nodig, maar onder de 9 liter blijven is echt mogelijk.
Conclusie
De Z4 is geen voorbeeld van uiterste precisie zoals bij Porsche (de Cayman), maar is daarom niet minder aangenaam. Met zijn show-car look en uitzonderlijke motor zal hij eigenaar elke dag plezieren, en tegen een “schappelijke” prijs, zolang de optielijst niet bovengehaald moet worden. Met zijn praktische koffer, prijs en originele look heeft hij eigenlijk meer argumenten dan zijn broer, de Z4 roadster.
Ontdek meer inzichten
Renault