-Op het eerste zicht valt het resultaat van deze face-lift niet echt op. De kenners hebben ongetwijfeld de nieuwe koplampen opgemerkt en het aangepaste radiatorrooster. De Beierse firma heeft ook een aantal nieuwe koetswerkkleuren op het lijstje gezet.
Binnenin wordt gebruik gemaakt van nieuwe vormen, beter materialen en, vooral, een beter gebruiksgemak. De i-Drive, die bekent staat als een ergerlijk stuk technologie, werd vereenvoudigd door het toevoegen van knopjes die een directe toegang tot de gewenste toepassing toelaten. Verder blijft de 5 reeks een familiale berline, uitgerust met toptechnologie, adaptieve cruise-control, een waarschuwingssysteem bij het afwijken, heads-up informatiesysteem op de voorruit, Night Vision, … . Toptechnologie dus. Maar al die snufjes wegen natuurlijk door in de prijs, en met de prijspolitiek die we van BMW kennen zal die snel oplopen.
De grootste verschillen zitten dus onder de motorkap. De nieuwe motoren hebben meer vermogen en zijn zuiniger. Bij de benzinemotoren merken we vooral de evolutie van de 3.0 motor op, die is nu goed voor 272 pk. De 523i (dat eigenlijk een 2.5 is) krijgt nu 190 pk mee, wat veel is voor een instapmodel. Bij de dieselmotor krijgt de krachtige 3.0 met dubbele turbo 14 pk extra en is nu goed voor 286 pk, de “normale” drie liter komt uit op 235 pk en, tot slot, de 2.5 liter krijgt er 20 pk bij en heeft er nu 197 in het totaal.
Om van die nieuwe 5 reeks te kunnen genieten, zullen we geduld moeten uitoefenen tot maart 2007.
Ontdek meer inzichten
BMW