De Daihatsu Trevis, die enkele maanden geleden op de Japanse markt werd gebracht onder de naam Mira Gino, verschijnt nu ook in ons land. Werkelijke microcar met een lengte van 3,40m, geniet deze kleine 5-deurs van wielen die geplaatst werden op de uiteinden van het raamwerk, om zoveel mogelijk plaats te bieden binnenin de wagen, aangezien zijn geringe gestalte. Wat het meest opvalt wanneer men de wagen ziet, is de gelijkenis van de voorkant met deze van de Mini ! Net zoals de Engels-Duise wagen, bezit hij een grote luchtkoker en expressieve voorlichten. Al is dit een vleiende vergelijking, toch blijft de algemene lijn van de wagen moeilijk te omringen. Hoog en smal, hij ziet er teer uit, en deze indruk wordt versterkt door de kleine 14-duimse wieltjes.
Eén en al opties
U zult het begrepen hebben, indien de Trevis geen schoonheidssymbool is, toch werd deze ontworpen voor een praktisch gebruik. Binnenin, bevat het verticale dashboard het strikte noodzakelijke wat betreft de instrumenten. Daarentegen, biedt hij tal van opbergruimtes dankzij twee compartimenten die verborgen zijn achter grijze panelen. Zonder enige verwaandheid is de binnenruimte tamelijk nauw. Dit gevoel wordt versterkt door de versnellingspook die in het midden van de twee voorzetels prijkt. Verkocht met één en al opties in zijn unieke « Top » versie, geniet deze Japanse wagen van de elektrische ruiten, de airco en de standaard radio-cd. Opmerkelijk is dat er toch plaats is voor vier personen in deze kleine stadswagen. Alleen de kofferinhoud werd opgeofferd ten bate van de binnenruimte, zozeer zijn omvang symbolisch is.
Niet belachelijk
Overgenomen van de zeer kleine Cuore, bevat de motor een drie cilinder van 989cc, met 12 kleppen, die 58 pk ontwikkelt samen met een koppel van 91 Nm. Met dergelijke waarden zou men zich het ergste kunnen voorstellen ! Wel dat is hier niet het geval ! Al stormen de versnellingen niet aan, men moet toch waarnemen dat deze kleine Trevis ver belachelijk uitvalt in het stadsverkeer. Dankzij een doos met de eerste korte versnellingen om krachtig in de stadskring te rijden, is er genoeg vitaliteit, versterkt door het vedergewicht van 790 kg. Bovendien, zijn verminderde afmetingen en zijn geringe draaicirkel laten hem toe zich overal tussen te rijgen met een waardeerbare soberheid (7l/100 km). Op de snelweg, en indien de versnellingen moeizaam worden door een te lange 5de, wordt de topsnelheid tussen de 140 en de 150 km/u toch bereikt. Maar net zoals alle andere Daihatsu, is de geluidsdemping niet het sterkste punt van deze stadswagen.
Te duur
Praktisch en ruim, verdient de Trevis toch onze interesse wanneer men een polyvalente wagen zoekt om in de bebouwde kom rond te crossen. Met zijn toffe smoel en zijn geringe werkingskosten had deze auto een goede koop moeten zijn indien zijn prijs niet zo hoog lag : 10.960 €. Aan deze prijs hoort deze Japanse wagen moeilijk ergens thuis in de gamma van Daihatsu tussen een vertrouwelijke Cuore en een grotere Sirion voorgesteld aan een gelijkaardig tarief. Jammer, want de Trevis zou een alternatieve keuze kunnen zijn tegenover andere stadswagens die minder soepel zijn in het stadsverkeer.