90 pk extra, dat brengt het totaal toch even op 600 pk, daar is de V10 van 8.4 liter nu goed voor. De sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden, en een 0 tot 160 in minder dan twaalf maakt de Viper 2008 zijn ambities duidelijk! De ingenieurs van het merk hebben zich omringd door specialisten om het beste uit de V10 te kunnen halen, tussen die specialisten zitten namen van McLaren Performance Technologies en Ricardo Inc. De motor zelf, die van 8.3 liter naar 8.4 liter gaat, is versterkt en geniet van een optimale koeling. Ze hebben gebruik gemaakt van kleppen met variabele opening. Dat was nodig om binnen de strenge normen op gebied van vervuiling van Californië te blijven. Alles werd herdacht om de luchtstroom van admissie tot uitlaat te optimaliseren. De transmissie kreeg ook de nodige aandacht met een lichtgewicht ontkoppeling, herziene versnellingsbak en een snellere en directere bediening. Voor de remmen werd beslist om 350 mm grote remschijven te gebruiken met Brembo remklauwen en ABS. Onafhankelijke ophangingen in aluminium staan ook op het lijstje. Vooraan wordt gebruik gemaakt van 18 x 10 duim velgen en 19 x 13 duim velgen achteraan, uitgerust met Michelin Pilot Sport PS2 banden. De Viper behoudt zijn twee versies, Roadster en Coupé. Verschillende onderdelen werden herzien, zoals de motorkap en zijn luchtinlaten bijvoorbeeld om de koeling van de V10 te vergemakkelijken. Voor het intérieur zijn er nieuwe kleuren, die in combinatie met de koetswerkkleur de eigenaar toelaten om zijn auto te verpersoonlijken. We zijn dus ver van de Viper die alleen in het rood te verkrijgen was met een zwart lederen interieur, dat was in 1991. De Viper 2008 zal, nadat hij met de hand geassembleerd is Detroit, in de loop van de zomer bij de Noord-Amerikaanse dealers staan.