De bekende Duitse Mercedes-tuner Brabus heeft zich over de nieuwe E-Klasse cabriolet gebogen. Zoals gewoonlijk moet je zelfs niet wachten tot het seriemodel bij de dealers staat. Brabus heeft geen half werk geleverd en pakte het voledige gamma aan, diesels inbegrepen.
Uiterlijk
Brabus biedt tuning à la carte aan. Als jouw budget niet groot genoeg is voor een motorupgrade, kun je ook alleen de look laten veranderen. Dikke voor- en achterbumpers, deurdrempels, velgen van 17 tot 20 duim of een uitlaat in roestvrij staal: alles is mogelijk. Voor het interieur zijn er hoogstaande materialen zoals leder en Alcantara.
Kleine…
Laten we beginnen bij de “eenvoudige” aanpassingen aan de elektronica. De Brabus Eco (jawel) Power Extra D4 is gebaseerd op de E250 CDI en voert het vermogen op van 204 naar 235 pk. Het koppel bedraagt 560 Nm, buitengewoon voor een cilinderinhoud van 2,2-liter. De 3-liter V6 uit de E350 CDI heet na de ingreep van Brabus Eco PowerXtra D6 en produceert een stevige 272 pk en 590 Nm koppel. Bij de benzinemotoren stijgt het vermogen van de E250 CGI van 204 naar 230 pk. De 3,5-liter V6 wordt 18 pk sterker.
…en grote motoraanpassingen
De E500 profiteert van een bijzondere behandeling. De cilinderinhoud groeit van 5,5 liter naar 6,1 liter en de cilinderkop heeft nu vier kleppen per cilinder. Specifieke nokkenassen en een op maat gemaakte uitlaat in roestvrijstaal ronden de krachtkuur af. Het resultaat: 462 pk en een koppel van 615 Nm. Een prima oplossing voor het gebrek aan een AMG-versie. De prestaties mogen gezien worden: in 4,7 seconden rondt deze snelle cabriolet de kaap van 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 300 km/u.
Actieve veiligheid
Brabus liet het onderstel niet ongemoeid en verlaagde het koetswerk met 30 mm. Je kunt de hoogte ook zelf regelen en schokdempers zijn van het adaptieve type. Voor de remmen vooraan deed Brabus een beroep op geventileerde en geperforeerde schijven van 360 mm. Vaste rembeugels uit aluminium met zes zuigers houden ze in bedwang.