Brabus en buitenissig, het lijken synoniemen te worden. Na de E-Klasse berline krijgt nu ook de coupé een stevige dosis amfetamines. In de handen van de tuner verandert de elegante E-Klasse Coupé in een beresterke bodybuilder.
Lethal weapon
De Duitsers lieten niets ongemoeid, zeker niet onder de motorkap. De technici lepelden de V12 uit de Mercedes 600 in de motorruimte. Ze boorden de cilinderinhoud uit van 5,5 naar 6,3 liter en monteerden twee turbo’s. Het resultaat mag er zijn: 800 pk bij 5.500 toeren en een koppel van 1.420 Nm bij 2.100 toeren.
Om de transmissie wat te sparen, werd het koppel gelimiteerd tot 1.100 Nm. Dat is nog altijd kracht te over om bij manier van spreken de stenen uit de grond te trekken. In amper 3,7 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u en na 9,9 seconden staat de teller op 200 km/u. Van 0 naar… 300 km/u vergaan een luttele 23,9 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch gelimiteerd op 350 km/u. Wie nog sneller wil, kan de begrenzer weglaten. De E V12 Coupé wordt dan meer dan 370 km/u snel.
Aerodynamica
Aan zulke snelheden kun je maar beter genoeg neerwaartse druk creëren. Brabus spendeerde dan ook ettelijke uren in de windtunnel. Het matzwarte koetswerk en de led-verlichting scheppen een apart en agressief uiterlijk. Zowel de hoogte als de hardheid van het onderstel kun je instellen.
Brabus nam geen risico’s met de remmen en monteerde vooraan 380 mm grote schijven die door remklauwen met twaalf zuigers tot stilstand gebracht worden. Van koolstof-keramische schijven is echter nog geen sprake.
We hebben het nog niet gehad over de prijs. Zonder taksen of eventuele opties kost de Brabus E V12 Coupé 478.000 euro. Slik.