De Italiaanse constructeur werd in 2009 zwaar getroffen door de financiële crisis. Tegenover 2008 daalde de verkoop met maar liefst 37,7 procent. De oorzaak ligt bij verschillende factoren, maar dat maakt het verlies er niet minder om. Gelukkig behouden de verantwoordelijken het moreel.

Zwakke dollar

De grootste achteruitgang werd gemeten in de Verenigde Staten en Europa. Het is bekend dat de Amerikaanse markt erg belangrijk is voor Europese nicheconstructeurs maar de zwakke dollar heeft de export naar de Verenigde Staten zeker niet geholpen. De gevolgen laten zich voelen: in 2008 werden er wereldwijd 2.340 Lamborghini’s aan de man gebracht maar in 2009 waren dat er maar 1.515. Hogere ontwikkelingskosten en een dalende verkoop resulteren dan ook in een verlies van 35 miljoen euro voor belastingen.

De toekomst

Stephan Winkelmann, de charismatische CEO van Lamborghini, blijft hoopvol en verzekert grote investeringen in de ontwikkelingsafdeling. Tegenover 2008 werd het budget van deze afdeling met 32 procent opgetrokken. Dankzij de reserves van de firma kan men zich concentreren op enkele langetermijnprojecten.
Zo komt er binnenkort een vervanger van de Murcielago en misschien zelfs een berline op basis van het prototype Estoque. Nu de eeuwige rivaal Ferrari in Genève zijn hybride concept heeft voorgesteld, mag Lamborghini natuurlijk niet achterblijven op dat vlak.