Peugeot staat op het punt om zijn Hybrid4-modellen te lanceren die diesel en hybridetechniek combineren. Met de E-Klasse 300 BlueTEC Hybrid maakt Mercedes zich op om hetzelfde te doen. Op het programma staan uitstekende prestaties bij een belachelijk laag verbruik.

224 pk

De verbrandingsmotor is de 2,2-liter viercilinder van 204 pk uit de E250 CDI. Die wordt gekoppeld aan een elektrische motor van 15 kW. Samen zijn ze goed voor 224 pk en een koppel van 580 Nm. Genoeg om uitstekende prestaties te leveren en dankzij het hoge koppel van de elektrische motor herneemt de E-Klasse vlot vanaf de laagste toeren.

Elektrische modus

In tegenstelling tot de S400 Hybrid kan de E300 BlueTEC Hybrid wel puur elektrisch rijden. Over korte afstanden en bij snelheden lager dan 35 km/u, zoals in files of bij het parkeren, schakelt hij over op volledig elektrische aandrijving.
Wanneer de auto vertraagt tot minder dan 80 km/u, wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld en houdt alleen de elektromotor de wagen op snelheid. In het jargon heet dit de ‘cruisemodus’. Uiteraard is de E300 BlueTEC Hybrid voorzien van gebruikelijke technologie in een hybride, zoals kinetische energierecuperatie, een start-stopsysteem, een versterkte batterij en meer van dat fraais.

Verbruik

Met een verbruik van 4,1 l/100 km en een C02-uitstoot van 109g/km profileert de E-Klasse zich als de ideale reiswagen. Mercedes verzekert dat de trillingen van de dieselmotor meer dan voldoende gedempt worden om een perfect comfort te garanderen. De commercialisering van zowel de berline als de break is voorzien voor eind 2011.