Brabus heeft een straaljager voor de openbare weg gebouwd. Niet letterlijk natuurlijk, maar het had gekund. Ze pepten een Mercedes S-Klasse op tot 800 pk, een record dat wel heel wat vraagtekens oproept.

800 pk

Technisch gezien is 800 pk uit een motor toveren geen al te moeilijke of complexe opdracht. Moeilijker is het om die cavalerie ook naar het asfalt te versluizen en tegelijk het raffinement te bewaren. We twijfelen er niet aan dat de tractiecontrole overuren presteert om alles veilig op de baan te houden. Brabus nam geen risico’s en pakte de ophanging grondig aan, onder meer met versterkte remmen.

Techniek

Laten we nog even terugkomen op de techniek. Brabus baseerde zich op de S600, die een beroep doet op een 5.5 V12 met twee turbo’s. Grenst aan het belachelijke? Wel, om het geheel nog wat aantrekkelijker te maken, verhoogde de tuner de cilinderinhoud tot 6,3 liter en werden het inlaatsysteem, de turbo en de uitlaat herbekeken. Dat resulteert in 800 pk bij 5.500 tr/min en vooral een koppel van 1.420 Nm vanaf 2.000 tr/min. Om te voorkomen dat er stukken van de versnellingsbak in het interieur zouden vliegen, werd het koppel wel elektronisch beperkt tot 1.100 Nm.

Snel

Met zo veel vermogen levert zelfs de grootste limousine ongelooflijke prestaties. Zit je goed? We zijn vertrokken! Na 3,9 seconden wijst de snelheidsmeter 100 km/u aan, 6,4 seconden later rondt hij de kaap van 200 km/u. En, hou je vast, Brabus heeft vrijwillig de topsnelheid beperkt tot 350 km/u.

Discreet

In tegenstelling tot de agressieve exeburantie van Mansory houdt Brabus het vrij discreet met een eerder onopvallende kleur en aerodynamische hulpstukken die in de windtunnel getest werden. De velgen kunnen tot 21 duim groot zijn. Liever een Alcantara-interieur? Bijna alles kan, met inbegrip van een infotainmentsysteem dat ontworpen werd in samenwerking met Apple.

Bruikbaar?

In het huidige verkeer is een dergelijk vermogen compleet onbruikbaar. De minste druk op het rechterpedaal doet je vrezen voor je rijbewijs. Rijden wordt plots een kat-en-muisspel met de politie en je moet jouw rechtervoet goed doseren om te brute acceleraties te voorkomen. Zeker als het wat natter wordt, moet je opletten. Voor een limousine die ontworpen werd met luxe en rust in het achterhoofd, is dat paradoxaal.