Terwijl de meeste constructeurs de auto opnieuw proberen uit te vinden ten bate van de ecologie, grijpt Mazda terug naar conventionele oplossingen. Geen revoluties dus, maar een extreme verfijning van bestaande technieken met lichtgewicht als constante. Mazda noemt het geheel SkyActive.
Motoren
Laten we beginnen met de benzinemotoren. Die zien hun compressieverhouding stijgen tot een erg hoge 14 op 1. Voor de leken vertellen we er meteen bij dat dit een recordwaarde is: nog nooit gezien bij een klassieke benzinemotor. Het zorgt voor minder verbruik bij betere prestaties. Kortom, een veel beter rendement.
De dieselmotoren hebben dezelfde compressieverhouding. Ook voor een diesel is dat ongelooflijk laag. Een turbo met twee trappen trekt die scheve situatie weer recht. Uiteraard is het Mazda vooral om het verbruik te doen. Volgens de ingenieurs daalt het met twintig procent.
Versnellingsbak
Voor de liefhebbers van een automaat heeft Mazda een nieuwe versnellingsbak ontwikkeld met een beter rendement van de koppelomvormer. Dat zorgt voor betere prestaties, terwijl een zachte werking gegarandeerd blijft. Mazda ontwierp ook een nieuwe manuele bak, die erg licht en compact is.
Platform
Door een betere materiaalverbinding en veelvuldig gebruik van staal met grote weerstand spaarde Mazda heel wat kilo’s uit, terwijl de stijfheid toenam. Alleen maar voordelen dus.