Kennen jullie dat rare gevoel, de “saterday night fever”. Of zouden de deelnemers aan de BTCS 2009 nog iets anders voelen als ze na een lange winter weer het Ardense asfalt opstormen. Gentlemen, start your engines !

Op de vooravond van de aftrap van de BTCS 2009 is één zaak zeker: de strijd voor de opvolging van Fred Bouvy kondigt zich erg open aan. In klasse S1, de snelste wagens, tellen we een tiental inschrijvingen terwijl we ook de tenoren uit klasse S2 bij de kanshebbers mogen tellen nadat die verleden jaar getoond hebben dat ze geregeld een rol van betekenis kunnen spelen. Tijd dus voor een overzicht …


Renault Mégane Trophy : betrouwbaar, geprepareerd door Delahaye Racing dat tegelijkertijd georganiseerd en ervaren is, een auto met een geweldige wegligging maar met als zwakke punt de topsnelheid. Bij de 12 Uren van Spa zal deze handicap gecorrigeerd worden door de komst van een nieuw koetswerk. De auto blijft alleszins bij het kransje van de favorieten behoren temeer daar we aan het stuur het snelle en betrouwbare duo Frederic Bouvy – Christian Kelders terugvinden.

BMW M3 Silhouette : de Beierse 6-cilinder blijft toch de referentie wat vermogen betreft terwijl de aerodynamica van de M3 gekend is. Het is dan ook logisch dat KS Motorsport een zware klant voor de titel zal worden. Ondanks dat de BMW soms al eens door de betrouwbaarheid bedrogen wordt blijven de auto’s in de handen van Steve Vanbellingen, Bert Redant en konsoorten een bepalende rol opeisen.

KIA Pro Cee’d Silhouette : als er een prijs voor de mooiste look moet gegeven worden dan staan de KIA’s zeker op de eerste rij. Maar de kleren maken in dit geval ook de man en hoewel de Koreaanse knapperds pas aan het begin van hun ontwikkeling staan mogen we zeggen dat ze onder een goed gesternte geboren zijn. Hun bemanningen starten het seizoen met een verschillende aanpak. Philippe Steveny en Ian Dockerill hebben ervaring zat met de Silhouette en gaan resoluut voor de overwinning. Koen Wauters en Raf Vanthoor willen eerst en vooral veel kilometers afmalen en vooral de limieten van de wagen leren kennen. Het zou best kunnen dat deze aanpak lonend is.

Mazda RX 8 Silhouette : de kinderziekten werden in 2008 weggegomd en de mooie Japanner met Wankelmotor is een serieuze outsider geworden. Van bij de start van het project geloofden Olivier Lainé en het Thierry Boutsen Energy Racing in de auto en met piloten als Stephane Lemeret, David Dermont en “Mister X” willen ze het potentieel van de auto in klinkende resultaten omzetten. Als de pech de RX8 even links wil laten liggen zou de snelheid van de wagen wel eens voor een (aangename) verrassing kunnen zorgen.

Audi A4 Silhouette : nadat de wagen vorig seizoen in de garage bleef komt hij nu terug onder de vleugels van team Streetmachine. Het stuur van de wagen wordt aan jonge leeuwen Nicolas De Crem (Mister pole position 2008) en Julien Schroyen toevertrouwd. Beiden moeten zich nog aan deze krachtige wagen met een apart weggedrag aanpassen maar van zodra die kaap gerond is zullen beide snelle jongens zich maar al te graag met hun spectaculaire wagen in de debatten mengen.


Jaguar X-Type Silhouette : elegant en puur. Zo mag je de waarden omschrijven die de Jaguars uitstralen. Om niet te spreken van de onovertroffen sound van hun V6. Dit seizoen wordt de “kat” van MI aan verscheidene gentlemendrivers toevertrouwd. Het lijkt er op dat ze niet dadelijk in de voorposten te vinden zullen zijn, hoewel je met Jerome Thirry natuurlijk nooit weet, maar het ziet er naar uit dat zij de kaart van de regelmaat zullen trekken en zich beetje bij beetje naar de voorste rangen trachten op te werken. Dat wensen we in elk geval Fabrice Warroquiers, René Franchi, François Turco, Jean-Pierre Vannerum, Jean-Jacques Smits en Walter Cleynhens toe.

Touring Cup : Een beproefde mechaniek, een erg efficiënt onderstel en een adembenemende look: de wagen die Solution F ontwikkelde biedt een ideale cocktail voor teams die zich willen amuseren, met een 100% racewagen willen rijden maar tevens een goed figuur willen slaan. Vorig jaar bleef de Fransman Kevin Morel tot de allerlaatste race in strijd voor de algemene titel in de BTCS. Die betrouwbaarheid is een belangrijke troef voor de Touring Cups die ingezet worden door ervaren teams als Streetmachine, Gomez Compétition en MTE. Dit seizoen zullen de « kleine » Silhouettes bestuurd worden door enkele serieuze kleppers: Maxime Soulet-Armand Fumal, Vincent Radermecker-Ronnie Latinne, Arnaud Gomez-Michael Schmetz, Loïc Fontaine-Grégory Servais, Laurent Richard-Alexandre Viron… Niets dan ronkende namen, al moet het laatste duo nog wennen aan hun nieuwe wagen. We mogen de Touring Cups dan ook erg hoog in het klassement verwachten en we zullen met plezier hun enige concurrent in S2 volgen, de sterk verbeterde Roadster S die door de « Dubois connection » bestuurd wordt.

In de klasse

Match SEAT-BMW: De klasse T3 is het strijdtoneel van de traditionele « grote » berlines waarbij de strijd vooral tussen de SEAT Leons en de BMW's zal uitgevochten worden. De snelste wagens draaien trouwens tijden die vergelijkbaar zijn met die van een S2. Maar de Spaanse eer is in goede handen met teams als Rosoux-Geoffroy (team Denospi), Adriaenssens-Van Riel (Spork Racing), Capocci-Minette (Astur Car) en enkele andere combinaties die later op het seizoen het peloton zullen vervoegen. SEAT zet zelf ook een officiële Leon in voor Pierre-Yves Corthals, die elke meeting de wagen zal delen met een andere piloot. Stéphane De Groodt krijgt in de Francorchampions als eerste die eer. BMW rekent in de eerste plaats op de mooie E90 ex-WTCC van Eric Qvick en Frédérique Jonckhere. Indien de M3 even betrouwbaar als snel is kan hij wel eens de grote favoriet worden. De Beierse kleuren worden ook uitstekend verdedigd door de 130i's van de familie Buffet en Duwo Racing (Dumont-Schmit-Schmit), het Luxemburgse team dat al enkele jaren trouw aan de BTCS deelneemt.
Als scheidsrechter in de match SEAT-BMW wordt er fel uitgekeken naar de Volvo S60 van team Nordicar die aangedreven door een 2.5 turbomotor. Hierdoor kan hij overstappen naar de klasse T4, waar hij het zal opnemen tegen de BMW 330D van Borriero-Lovato. Even waren er twijfels over het aantreden van de S60 op bio-ethanol wegens problemen met de injectie, maar de deelname van Eric Jamar en Thomas Néri is ondertussen bevestigd.

Renault Clio's in de meerderheid: In de klasse 2 zijn de Renault Clio's het sterkst vertegenwoordigd. De strijd tussen de verschillende teams die opteren voor een Franse voortrekker wordt uitermate spannend, want de combinaties Stevens-Bessems, Vanbeneden-Vanwingene, Lequeux-X, Mertens-Ooms, Stassen-Meurens, Waszczinski-Kuppens, Culot-Bonneel en Franck-X zijn aan elkaar gewaagd. In afwachting van het debuut van de Lexus van Plennevaux-Katsers komen die dit weekend nog met hun Alfa Romeo aan de start waarbij de concurrentie vooral van de Honda's Civic van Surinx Racing (De Grafe-Van Kelst-Surinx en Daerden-Van Laere) zal komen. Het team koos voor 2-liter motoren en zal de strijd aangaan met team Objectif 2.30, dat op het nippertje nog de kampioenenwagen van 2007 heeft ingeschreven voor het trio Brangeon-André-De Vits. Als grote outsider duikt de naam van de snelle Yvan Muller op, wiens Mini deze winter flink wat spierballen bijkweekte. Zijn Mini kan dan ook indrukwekkende cijfers voorleggen: 250 pk voor 960 kg.


Aan de start van de Francorchampions worden een veertigtal wagens verwacht maar het peloton zal wellicht nog aangevuld worden met enkele teams die nog de laatste hand aan hun bolide moeten leggen. In elk geval zullen de eerste twee confrontaties - verreden over 90 minuten met een verplichte pitstop - ongetwijfeld bol staan van de emoties en gespierde duels. Gentlemen… het is aan jullie!