Jean-Francois Christiaens

1 APR 2020

Bugatti: de Heilige Drievuldigheid in foto’s en cijfers

Bugatti heeft zijn drie meest legendarische modellen van de moderne tijd bij elkaar gebracht voor een unieke fotoshoot. Zo kunnen we meteen nog eens kijken naar de jaren 1990, 2000 en 2010 in beelden en, vooral, cijfers.

2020040108373201bugholy-trinity-dubai.jpg

Vierwielaandrijving, vier turbo’s en een koolstofvezel monocoque: dat zijn de hoofdingrediënten van Bugatti’s hypercars van de voorbije decennia. De EB110, Veyron 16.4 en Chiron vormen volgens de constructeur zelf “The Holy Trinity of modern Bugatti” (“De Heilige Drievuldigheid van het moderne Bugatti”). De drie legendarische modellen zijn net bij elkaar gebracht voor een officiële fotoshoot.

EB110

2020040108373203bugholy-trinity-dubai.jpg

Aan het begin van de jaren ‘90 bedacht Romano Artioli de Bugatti EB110. De EB kwam van de initialen van Ettore Bugatti, de 110 stond voor zijn 110de verjaardag. Het hart van de bolide was een 3.5-V12 die de EB110 naar 100 km/u sleurde in 3,26 seconden. Zijn topsnelheid lag op 351 km/u. In 1992 kostte hij het equivalent van 232.000 euro vandaag. Sindsdien is zijn waarde uiteraard fors gestegen. Vorig jaar bood iemand meer dan 2 miljoen euro voor een EB110 Super Sport uit 1994.

Veyron 16.4

2020040108373307bugholy-trinity-dubai.jpg

De Veyron van zijn kant erfde een W16-motor van 8,0 liter met 1.001 pk en 1.500 Nm. Deze coupé sprintte destijds van 0 naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden. In de Veyron Super Sport klom het vermogen naar 1.200 pk. Die klokte het topsnelheidsrecord voor een straatlegale auto met 431,072 km/u. Sinds zijn marktintroductie is de waarde van de Veyron met gemiddeld 30 tot 35 procent gestegen, zo beweert Bugatti zelf.

Chiron

2020040108373306bugholy-trinity-dubai.jpg

In 2016 verving de Chiron de Veyron bij Bugatti. Er zijn al meerdere speciale versies van afgeleid met nog straffere technische eigenschappen. De ‘basisversie’ ontwikkelt al 1.500 pk en 1.600 Nm en knalt van 0 naar 100 km/u in 2,4 seconden. De Chiron maakte in 2019 van Bugatti de eerste constructeur die de magische grens wist te doorbreken van de 300 mijl per uur (zo’n 483 km/u) door 490,484 km/u aan te tikken. Van de 500 geplande exemplaren zijn er al meer dan 250 gemaakt en geleverd – voor een startprijs van 2,65 miljoen euro exclusief belastingen.

2020040108373302bugholy-trinity-dubai.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie