De Bugatti Type 57 is waarschijnlijk een van de meest legendarische auto’s van het luxemerk. Hij werd geproduceerd van 1934 tot 1940 en kende heel wat varianten. De 3,3 grote achtcilinder-in-lijn produceerde aanvankelijk 135 pk, maar werd doorheen de jaren opgevoerd.
57S
In de 57S bijvoorbeeld, waarbij de S staat voor “Surbaissé” of “verlaagd”. De 57S wordt beschouwd als de sportvariant van dit Bugatti-model, die toen goed was voor 175 pk. De bekendste typeaanduiding is wellicht “57SC”: deze versie kreeg nog een compressor, die het vermogen deed stijgen tot 200 pk.
Vanvooren
Dit exemplaar, met chassisnummer 57513, belandde bij de Parijse koetswerkbouwer Vanvooren. Die voorzag in totaal slechts drie stuks van de Bugatti Type 57S van een koetswerk, waardoor chassisnummer 57513 bijzonder exclusief is. Zeker als je weet dat Bugatti slechts 48 exemplaren van de Type 57S produceerde.
Geschiedenis
De oorspronkelijke eigenaar verkocht zijn Bugatti Type 57S Cabriolet uit 1937 in 1962 door aan de Brit T.A. Roberts. Die voorzag de bolide van zijn huidige kleur, en wisselde in de jaren 70 de motor om voor de motor van een Type 57 G-race-exemplaar. Gelukkig hield hij de originele motor bij, en die werd terug geïnstalleerd toen de Bugatti in de jaren 90 werd doorverkocht aan de huidige Amerikaanse eigenaar.
Origineel
Uniek is bovendien dat dit het enige model van de drie Vanvoorens is dat nog steeds zijn originele chassis, motor, versnellingsbak en koetswerk heeft, naast nog heel wat andere originele onderdelen. De Bugatti werd immers nog nooit gerestaureerd, en is dus in bijzonder originele staat bewaard gebleven.
Interesse?
RM Sotheby’s veilt deze Bugatti Type 57S Cabriolet op 11 maart in Amelia Island, in Florida. Als je interesse hebt, kan je maar beter genoeg gespaard hebben: RM Sotheby’s verwacht dat de Bugatti maar liefst 8 miljoen euro opbrengt.