In 2003 pakte Lancia op het salon van Frankfurt uit met een verrassing: de Fulvia Coupé Concept. De Italianen namen heel wat risico om een legendarische naam als Fulvia opnieuw op een model te plakken, maar ze hadden heel wat troeven in handen om de ambities waar te maken.

Tweezitter

Hij mag vanuit sommige hoeken wel wat weghebben van de eerste generatie Mercedes SLK, toch is deze conceptcar een gesloten coupé. Een strikte tweezitter bovendien, die binnenin stof, leder en hout combineerde tot een aantrekkelijk geheel.

Meesurfen

Het was bovendien geen verkeerde zet van Lancia om de naam Fulvia opnieuw op te diepen. In 2003 was de Mini nog maar net terug van onder het stof gehaald, en goed drie jaar later zou Fiat de 500 weer boven de doopvont houden. Lancia kon dus perfect meesurfen op de retromode van toen.

Rationeel

Bovendien was er ook rationeel over de haalbaarheid nagedacht: het chassis kwam van de toenmalige Fiat Punto, waardoor de Lancia Fulvia Coupé voorwielaangedreven was. Onder de motorkap zat een dwarsgeplaatste 1.8 viercilinder van Fiat, die 140 pk produceerde. Met een gewicht van 990 kg zorgde dat ervoor dat de kleine Lancia in 8,6 seconden naar 100 km/u spurtte.

Geschrapt

Helaas bleek het financiële plaatje toch niet helemaal te kloppen. Ondanks de populariteit van kleine coupés begin jaren 2000, werd de Lancia Fulvia Coupé Concept geschrapt en kwam er geen productie. Jammer, want hij had misschien wel tegengewicht kunnen bieden in de roemloze ondergang van het merk…