Bugatti zet zijn serie voort van exclusieve Veyrons genoemd naar racelegendes. Na Jean-Pierre Wimille en Jean Bugatti valt deze eer nu ook postuum te beurt aan Meo Constantini. 

Wie is hij?

Aan het begin van de vorige was Constantini gevechtspiloot bij de Italiaanse luchtmacht, maar hij vormde zich om tot racepiloot na de Eerste Wereldoorlog. Met succes, want hij won de Targa Florio twee keer, in 1925 en 1926, als fabrieksrijder van Bugatti. Nadat hij zijn helm aan de haak had gehangen, werd hij directeur van het team van 1927 tot 1935.   

Specifieke kenmerken

Deze Veyron, waarvan maar drie exemplaren gebouwd worden, heeft hetzelfde blauw als de Type 35 die Constantini naar de zege voerde in de Targa Florio. Het parcours van die wedstrijd staat trouwens op de achterspoiler getekend en tussen de zetels, terwijl de handtekening van de piloot op de hoofdsteunen en tankklep prijkt (die zul je dus vaak kunnen bewonderen). Liefhebbers van mooie details: de deurpanelen zijn het bekijken waard.

Verschillende onderdelen zijn ook uit gepolijst aluminium: de deuren, de voorvleugels en de spiegelkappen. Tot slot blijft de techniek onveranderd, maar nog altijd buitensporig: een W16, acht liter cilinderinhoud, vier turbo’s, 1.200 pk en 1.500 Nm koppel.