Er staan een pak nieuwigheden op het salon van Milaan dit jaar, en niet van de minste. Tal van constructeurs zoeken nieuwe markten op, en het aanbod modellen met beperkte cilinderinhoud blijft groeien, anderzijds mag er nog altijd gedroomd worden met machines van om en bij de 50.000 €.
De Japanners
Bij alle Japanse constructeurs komt er beweging in, Honda en Yamaha blijken de meest actieve, Kawasaki en Suzuki zijn wat discreter. Honda stelt in Milaan een pak nieuwigheden en evoluties voor. De CTX700 en CTX700N, een mengeling tussen een custom en een roadster op basis van de NC700 met DCT versnellingsbak, komen nu na de US ook naar Europa. We merken ook de verrassende CTX1300 op, een soort custom touring model, uitgerust met de uitstekende V4 van de Pan European, een beetje in de zin van de F6B. De VFR800 kreeg een update, de Hornet maakt plaats voor de CB650F en de sportieve CBR650F. De CBR1000/RR en de Crossover kregen ook enkele updates, en tot slot zien we dat de CBR250R nu opgedreven word tot de CBR300R.
Ook bij Yamaha valt heel wat nieuws te zien. De recent voorgestelde MT-09 hebben ze nu al wat sportiever gemaakt en omgedoopt tot de Street Rally. De MT-07, qua look in de lijn van de MT-09, krijgt op zijn beurt een nieuwe verticale twin motor van 700 cc, dat later ook beschikbaar zal zijn in een versie toegankelijk voor het A2 rijbewijs. De oude SR blijkt nu ook terug van weggeweest, nu in een 400 cc uitvoering. Dit neo-retro model blijft het dan ook héél goed doen in Japan. De carburator werd vervangen door een injectie, maar de kickstarter blijft behouden.
Bij Kawasaki was het al heel wat minder. Bij Kawasaki moeten we genoegen nemen met een 300 cc scooter. Een revolutie bij Kawasaki, maar in werkelijkheid gaat het hier om een verborgen Kymco. Verder staat er nog de nieuwe Z1000, maar dat is ook niet meteen om over naar huis te schrijven.
Italië
De Italiaanse constructeurs maakt doorgaans gebruik van Milaan om hun nieuwigheden te showen. Toch is dat dit jaar niet het geval voor Guzzi en Aprillia. De Piaggio groep, eigenaar van beide merken, houd het bij de nieuwe Vespa Primavera, een LX dat geïnspireerd werd door de lijnen van de zo goed als ontoegankelijke 946.
Ducati stelt er zijn nieuwe Monster 1200 voor, een model met een watergekoelde Testasretta motor. Ducati heeft heel wat werk in dit model gestoken met een grondig herzien kader en twee beschikbare versies: de Monster 1200 (135 pk) en de Monster 1200S (145pk).
MV Agusta blijft verder boeren op zijn bestaande gamma en stelt, op wat waarschijnlijk de mooiste stand van het salon is, een reeks modellen en kleuren tentoon, naast de nieuwe 800 Turismo Veloce, een mengeling van een kleine GT en een trail.
Duitsland ( … en Oostenrijk )
BMW blijft maar uitbreiden. De R1200GS Adventure maakt een enorme indruk, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar dat is blijkbaar waar de klant op zoek naar is, en BMW zou gek zijn om daar geen antwoord op te bieden. De nineT is ook voor het eerst op een tentoonstelling te zien. Dit prachtig model, ook al is dat heel persoonlijk, ziet er nog beter uit in het echt dan op foto. Toch is het de langverwachte R1200RT dat met de meeste aandacht gaat lopen. Hij beschikt over een uitgebreide uitrusting, is hoogtechnologisch, en ziet er ronduit beeldig uit. Op de stand van BMW staat ook een S1000R, een naakte S1000RR met een vermogen van 160 pk voor 207 kilogram! Tot slot is er nog de elektrische C evolution scooter dat we eerder al hebben mogen testen.
Bij KTM krijgen we enkele variaties op de kleine Duke’s te zien met de RC 125, RC 200 en RC 390, en zoals altijd bij KTM laten deze modellen niemand onverschillig.
Born in the USA
Bij Harley-Davidson merken we ook een revolutie op in de vorm van een 500 en een 750, beiden voorzien van een gloednieuwe motor, de Revolution X. Een kleine en watergekoelde tweecilinder. Harley wil duidelijk zijn plaats veroveren op de groeimarkten en een jonger en vrouwelijker publiek.
De aanwezigheid van de Polaris groep met de Victory, maar vooral de Indian is ook indrukwekkend. Dit zijn indrukwekkende machines en een leuk alternatief op een Harley. Ook dankzij de mythe rond de indrukwekkende Indian!
Britain
Voor Triumph gaat het in deze tijden van crisis al bij al nog redelijk goed. In afwachting van een nieuwe 250 voor de groeimarkten heeft het Britse merk enkele bestaande modellen verfijnd en brengt enkele variaties op de markt. Zo zijn er de Thunderbird LT en de Commander, beiden op basis van de Thunderbird. De LT zou met zijn koffers en groot windscherm trouwens een doorn in het oog kunnen worden van enkele Amerikaanse cruisers. De Speedmaster en de America ondergingen enkele esthetische ingrepen en nieuwe uitlaten. Van de Tiger 800XC is nu een beperkte oplage beschikbaar in een « volcanic black » koetswerkkleur.
Tot slot hadden we het graag nog even over de Brough Superior SS100. Een door Lawrence of Arabia geïnspireerd model met een prijskaartje van 50.000 €. Dit hebben we vooral te danken aan Boxer Design, die trouwens ook aan de basis lagen van enkele Voxan’s bijvoorbeeld.