Via Noorwegen wil de Chinese specialist in elektromobiliteit BYD zijn offensief op het Oude Continent starten. Maar de bedoeling is om ook naar andere Europese markten te trekken na de initiële testfase, zoals begin deze maand Isbrand Ho, algemeen directeur van BYD Europe, al had bevestigd. Nadat het merk de grote SUV Tang had aangekondigd als speerpunt voor zijn elektrische offensief vernemen we nu dat de berline Han EV zich opmaakt om eind juni 2020 zijn carrière in China te starten en dat ook hij naar Europa zal komen. Deze grote berline is een technologisch vlaggenschip voor BYD, vooral dan qua rijhulpsystemen en connectiviteit, en is uitgerust met een nieuwe generatie batterij, de zogenaamde Blade Battery, die door de ervaren Chinese constructeur is ontwikkeld. Daardoor haalt hij een bereik van 605 kilometer volgens de Chinese NEDC-cyclus (wat overeen zou moeten komen met 450 à 500 kilometer op onze WLTP-cyclus). Qua prestaties belooft BYD een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden.
Volgens de schattingen van persbureau Newspress zou de prijs van de BYD Han EV tussen 45.000 en de 50.000 komen te liggen wanneer hij in Europa landt. Daarmee is dit een grote rivaal voor de Tesla Model 3 en Model S.