BYD blijft zijn Europese catalogus uitbreiden. Na de Han, Tang, Atto3 en de Dolphin is het nu aan de berline Seal om zijn debuut te maken op onze markt. En hij heeft een aantal serieuze wapens om zijn plek in onze contreien te verdienen, te beginnen met zijn design. Net als de Dolphin maakt de Seal uit van de Ocean-reeks van BYD, met vloeiende lijnen op deze 4,8 m lange, 1,875 m brede en 1,46 m hoge berline die doen denken aan de zee en de gestroomlijnde dieren die erin leven. Zijn carrosserie is dan ook zo glad als de huid van een zeehond, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,219! Een goede zaak voor zijn rijbereik.
Seal met typisch BYD-interieur
Eenmaal aan boord is de presentatie min of meer gelijk aan die van de andere modellen van het merk. Naast materialen en een afwerking van goede kwaliteit, beschikt deze berline ook over een digitaal instrumentarium van 10,25 inch, maar natuurlijk ook over het draaibare centrale aanraakscherm dat typisch is voor het merk. In dit geval is die tablet 15,6 inch groot en kan hij zowel met Apple CarPlay en met Android Auto verbinden. Je moet dus niet meer wachten op een over the air-update (OTA). De Seal zal later echter ook genieten van deze updates vanop afstand om andere functies toe te voegen of te verbeteren.
De BYD Seal heeft echter wel enkele unieke esthetische details die hem onderschieden van de andere modellen van de constructeur. Daarbij denken we onder meer aan de luchtroosters die zich uitstrekken over de hele breedte van het dashboard, zijn kristallen transmissiepook en zijn dubbele inductielader om twee smartphones tegelijk te kunnen opladen. Handig als je voorin allebei met een platte batterij zit en geen kabel meehebt.
Uitstekende verhouding formaat/binnenruimte
Dankzij zijn wielbasis van 2,92 m is er meer dan voldoende ruimte aan boord, of je nu vooraan of achteraan plaatsneemt. De kofferbak (de Seal heeft helaas geen grote achterklep) biedt dan weer 402 liter aan ruimte, met nog een extra laadruimte van 53 liter onder de ‘motorkap’ vooraan. De Seal heeft ook meer dan 20 opbergvakken aan boord voor allerlei kleine objecten. Zo is er een ruimte onder de middenconsole of op de rugleuning van de voorzetels waar je je smartphone of een ander apparaat in kwijt kan. Om maar te zeggen dat je comfortabel zit, ook voor langere afstanden.
Levendig en veel uithoudingsvermogen
De Seal wordt momenteel in twee versies aangeboden. De eerste heeft een enkele elektromotor van 230 kW (313 pk) op de achteras om in 5,9 seconden naar 100 km/u te kunnen snelmlen. De tweede krijgt nog een extra elektromotor van 160 kW (218 pk) op de vooras, waarmee het model vierwielaandrijving krijgt en een totaal van 390 kW (530 pk) ontwikkelt! Met deze twee motoren duurt het slechts 3,8 seconden om van 0-100 km/u te sprinten, zoals te lezen is op de kofferklep.
Beide varianten van de Seal blijven steken bij 180 km/u en beschikken over de fameuze Blade-batterij van BYD. Die is ultraveilig en heeft in dit geval een capaciteit van 82 kWh, met standaard een warmtepomp voor maximale efficiëntie. Daarmee kan de tweemotorige variant tot 520 km rijden met een volle batterij, de versie met achterwielaandrijving haalt een actieradius van 570 km. Eenmaal in het rood kan de batterij weer van 30 tot 80% worden opgeladen in 26 minuten dankzij een maximaal snellaadvermogen van 150 kW. Met wisselstroom ben je beperkt tot 11 kW. Merk ook op dat de Seal een V2L-functie heeft, waarmee je externe elektrische apparaten met een vermogen tot 3 kW kan voorzien van stroom.
Comfortabel én dynamisch
Eenmaal in beweging is de Seal opmerkelijk efficiënt. In een rechte lijn accelereert de berline snel, vooral als je hebt gekozen voor de versie met twee motoren en vierwielaandrijving, waarmee je (we zeggen het nog een keer) in 3,8 tellen de 100 km/u bereikt! Ook in de bochten maakt hij echter indruk, dankzij de in het chassis geïntegreerde batterij die voor extra stijfheid zorgt. Het resultaat is een zeer stabiel weggedrag. Overstuur blijft steeds achterwege, zelfs als je de versie met achterwielaandrijving tot het uiterste drijft.
Naast een zeer stijf chassis beschikt de BYD Seal echter ook over een semi-actieve ophanging met dempers met een variabele frequentie. Die kunnen stijver worden als je sneller door de bocht gaat, maar ook weer verzachten als je voor een rustige rijstijl kiest. Het resultaat is dat de Seal niet enkel dynamisch is, maar ook net zo comfortabel. Bovendien heeft de berline, naast een fluisterstille elektromotor, ook dubbele beglazing om zijn inzittenden zo goed mogelijk te isoleren van de buitenwereld. Het lijdt dan ook geen twijfel dat de ingenieurs van BYD hun best hebben gedaan om de Seal zo dynamisch en comfortabel mogelijk te maken.
Hoeveel kost de BYD Seal?
BYD biedt de Seal in twee versies aan bij zijn introductie: Design, met achterwielaandrijving, of Excellence, voor de topversie met vierwielaandrijving. De BYD Seal Design is al te koop in België vanaf 46.990 euro. Als je kijkt naar zijn prestaties en zijn standaarduitrusting is dat een zeer scherpe prijs. De Excellence-versie met twee motoren is echter net zo competitief, zeker gezien zijn explosieve prestaties, met een Belgische vanafprijs van slechts 51.990 euro. Kortom, beide versies van de BYD Seal zijn (veel) goedkoper dan hun rechtstreekse concurrenten!
Ons verdict
Dynamisch, comfortabel, goed afgewerkt en hightech: de BYD Seal kan een interessante prijs/kwaliteitsverhouding voorleggen en een mooi rijbereik, ongeacht de versie die je kiest. Het lijdt dan ook geen twijfel dat hij over meer dan voldoende troeven beschikt om Europese klanten te lokken, hoe veeleisend ze ook zijn. Vooral omdat al deze kwaliteiten worden bijgestaan door een zeer scherpe prijsstelling. De Seal mag zich dus opmaken voor een mooi plekje op de Europese markt.