Bij Cadillac vinden er blijkbaar grote veranderingen plaats. In hun 104-jarige bestaan heeft het merk immers geen enkele break op de markt gebracht! Laat staan een compacte break die bovendien voor de Europese markt bestemd is en voorzien van een 1.9 diesel die 180 pk ontwikkelt.
Natuurlijk werd het werk van Cadillac vergemakkelijkt doordat zij deel uitmaken van de General Motorsgroep en de familiebanden van de BLS Wagon met de Saab 9-3 of de Opel Vectra zijn dan ook erg nauw. Maar dit verhindert hem er niet van om een persoonlijk karakter te hebben door zijn erg eigen en hoekig design. Dit is duidelijk een Cadillac. De verwijzing naar de CTS, STS, XLR en SRX (we geraken bijna de draad kwijt met al hun benamingen) valt meteen op. De BLS Wagon vertoont, net als zijn grote broers, scherpe lijnen en een hoekige silhouet. Met verticale koplampen vooraan, LED’s achteraan en zijn verchroomd radiatorrooster in een grote V, valt hij behoorlijk op.

Volume
Binnenin is de stijl gemoedelijker en lijkt de BLS Wagon al wat meer op een rustige gezinswagen. Maar met 4,71 meter lengte en een ruime wielbasis van 2,67 meter vinden 5 volwassenen … en hun bagages makkelijk plaats. Zoals het voor een echte break hoort, biedt deze Cadillac immers 419 liter aan kofferruimte, zonder daarbij de bijkomende 12 liter onder de vloer te tellen. Wanneer je de achterbank neerklapt, loopt die ruimte op naar 1.285 liter.

Surround effect
We hebben ze al zo dikwijls gezien in allerlei films. Amerikanen die over de highway slenteren bij een verbruik van 20 liter/100 km maar wel steeds luisterend naar goede muziek. En ook al is de BLS Wagon niet echt bestemd om te slenteren, toch erft hij een rijke uitrusting met de luxueuze audio-installatie, een navigatiesysteem met touch screen en een universele GPS-carkit. Het Bose-audiosysteem telt niet minder dan 11 luidsprekers, wat voor een opmerkelijk surround-effect zorgt. Het GPS-systeem bevat een 6,5-duims touch screen en de hands-free car-kit beschikt over een aansluiting die gemakkelijk aanpasbaar is voor alle grote GSM-merken.

Knappe hernemingen
De koper heeft keuze tussen zes motorisaties. We gaan vlug voorbij aan de 2 liter turbo Flexpower van 200 pk. Niet dat hij oninteressant is, verre van zelfs, maar in gans België werd er nog maar één exemplaar van dit type verkocht. De drie andere benzine-uitvoeringen zijn tevens allen drukgevoede motoren van respectievelijk 175, 210 en 255 pk.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat in onze streken het de diesels zijn die het leeuwendeel van de verkoop zullen opeisen. De 150 pk-versie is ons al bekend, dus kozen wij voor deze testrit de nieuwe 1.9 D van 180 pk. Het verschil met zijn « kleine broer » zit hem in de dubbele turbo. Naast het hogere vermogen resulteert dit bovenal in een koppel van niet minder dan 400 Nm. De prestaties schieten dan ook de hoogte in. Van 0 tot 100 km/u heb je slechts 8,7 seconden nodig en de BLS houdt het pas bij 220 km/h voor bekeken. Onnodig om te zeggen dat de hernemingen, bij gelijk welke versnelling van de manuele 6-versnellingsbak, erg overtuigend zijn. Een automatische aandrijving is als optie beschikbaar.
Andere nieuwigheid voor 2008 is dat alle BLS modellen standaard worden uitgerust met de StabiliTrack, het ESP-systeem « van het huis ». En voor het eerst is de BLS Wagon beschikbaar met vierwielaandrijving, maar spijtig genoeg enkel in combinatie met de V6 2.8 turbo. Voor 31.480 euro’s mag je de BLS Wagon Business 1.9 D 180 pk de jouwe noemen. Toch iets om over na te denken.