Ook de V-Strom 650 maakt hierop toch een uitzondering. Zoals al gezegd is hij voor een 650 behoorlijk groot, maar je moet al echt korte beentjes hebben vooraleer je daardoor van een aankoop afziet. De rijhouding is zowel instinctmatig als geruststellend en zorgt ervoor dat de piloot zich onmiddellijk op zijn gemak voelt. De 650, die geboren werd uit de 650 SV, biedt een behoorlijk wat temperament, dat al vanaf 1500 à 2000 omw beschikbaar is. En zich tot boven de 10.000 rpm laat voelen, zonder dat je op enig moment het gevoel krijgt dat al dit geweld moeilijk onder controle te houden is.
Enkel kwaliteiten!
De levendige, volle, maar intoombare motor ligt in een wat overgedimensioneerd rijwielgedeelte dat echter opmerkelijk polyvalent is. De DL is net zo levendig in stad als hij plezierig op de baan is of veilig op de autosnelweg. Het chassis is tegen elke situatie opgewassen en biedt een voortdurend en echt rijplezier.
Alsof dat nog niet genoeg is blinkt de DL 650 ook uit met een comfort te bieden dat je van lange reizen laat dromen, alleen of zelfs met z’n tweeën. De uitstekende bescherming van de carrosserie werkt erg uitnodigend en de voortreffelijkheid wordt kilometer na kilometer bevestigd. Waar kan je dan nog meer van dromen? Misschien wat vinnigere remmen, ook al doen die goed hun job en kan je ze laten ondersteunen door een ABS (voor 500€ zou het trouwens gek zijn die te laten vallen). En graag hadden we ook liever een minder povere afwerking gezien. De motor heeft te weinig looks en uitstraling, terwijl sexappeal net mee de aantrekkingskracht van een motor uitmaakt. De kunststoffen afdekplaatjes werden spijtig genoeg zonder veel finesse gestyled. Het moet toch mogelijk zijn, om voor al die kwaliteiten een mooie verpakking te vinden! De DL 650 V-Strom heeft namelijk zoveel kwaliteiten dat het moeilijk zal worden om hem ter zijde te schuiven. Zeker als het prijskaartje slechts 7.830€ (8.330€ met ABS) vermeldt!
© Bruno Wouters