Mercedes heeft zijn EQS, Rolls-Royce zijn Spectre en nu toont Cadillac zijn Celestiq. De eerste volledig elektrische limousine van het Amerikaanse merk moet het toppunt van luxe worden en wordt dan ook met de hand gebouwd op GM’s Ultium-platform. Misschien zien we hem ook wel in Europa, als General Motors beslist om met zijn elektrische modellen opnieuw voet aan wal te zetten op het Oude Continent.

Hatchback limo

De Celestiq combineert klassieke Cadillac-stijlelementen, zoals het grote radiatorrooster dat voor de gelegenheid volledig gesloten is, met een futuristisch lijnenspel. Vooral de tot aan de achtersteven doorlopende daklijn valt daarbij op, die zorgt voor een hatchback limousine. Of de langgerekte achterlichtblokken die bijna tot de C-stijlen reiken. De velgen zijn 23 duim groot en uitgerust met banden die Michelin special voor Cadillac ontwikkelde.

Binnenin maakt de ‘bling’-stijl van de Cadillacs van de afgelopen jaren plaats voor een pure look, met voor de neus van de bestuurder en zijn copiloot een 55 duim groot scherm over de volledige breedte van het dashboard. Daarnaast is er nog een 11 duim groot bedieningspaneel vooraan en krijgen de inzittenden achteraan een 8 duim bedieningspaneel en elk een 12,6 duim groot infotainmentscherm. Dit is immers een limousine waar chique volk vaak achteraan plaats zal nemen in de geventileerde zetels met massagefunctie.

Technologisch paradepaardje

En daarbij horen ook de nodige snufjes. Een panoramadak bijvoorbeeld waarin zwevende deeltjes verwerkt zitten die gebruikt kunnen worden om het licht dat binnenkomt te dempen naar wens van de inzittenden. En een audiosysteem met niet minder dan 38 luidsprekers en drie aparte versterkers voor een geluidservaring als in een studio. Wedden dat de grote hip hop-sterren hiervoor hun Escalade links laten liggen?

Ze moeten het dan wel stellen zonder ronkende V8-motoren, want de Celestiq doet zijn werk in stilte dankzij twee motoren met een gecombineerd totaalvermogen van 600 pk. Een batterijpakket met een vermogen van 111 kWh moet dan weer zorgen voor een rijbereik van bijna 500 km. Al mag je je dan niet al te veel laten verleiden door de acceleratietijd van 3,8 seconden van 0 naar 60 mijl per uur (0-96 km/u).

Niet goedkoop

Onderhuids maakt de Celestiq gebruik van gegoten aluminium delen voor een steviger en lichter geheel, er wordt heel wat koolstofvezel gebruikt en de 3D-printer zal overuren draaien. Dat technologisch vernuft, de weelderige uitrusting en het feit dat hij met de hand gebouwd zal worden, heeft natuurlijk zijn prijs. Cadillac heeft de definitieve catalogusprijs nog niet vrijgegeven, maar geeft wel mee dat die boven de 300.000 dollar zal liggen. En gezien het niveau van personalisering kan dat nog stevig oplopen. Is de wereld klaar voor een Cadillac aan de prijs van een limousine van Rolls-Royce of Bentley?


?