Na een succesvolle lancering op zijn thuismarkt steekt de Cadillac CTS de Atlantische oceaan over. De eerste demonstratiemodellen van deze dynamische luxewagen met zijn krachtig en herkenbaar design zijn op weg naar de Europese dealers. Deze unieke achterwielaangedreven berline, waarvan het chassis uitgebreid getest werd op de beroemde Nürburgring in Duitsland, kan vanaf januari besteld worden. De prijs begint bij 36.450 euro voor de basisversie met 2,6-liter V6-motor (133 kW, 181 pk) en een manuele vijfversnellingsbak. De topversie met de 3,2-liter V6-krachtbron (160 kW, 218 pk) en vijftrapsautomaat wordt aangeboden voor 42.400 euro. De wagens zullen vanaf februari 2003 aan de klanten worden geleverd. Naar goede Cadillac-gewoonte beschikken de vijf inzittenden over een brede waaier luxesystemen zoals een airconditioning met twee zones, elektrisch verstelbare voorzetels met geheugenfunctie, elektrisch bediende ruiten rondom, een snelheidsregelaar, een boordcomputer en een hoogwaardige audio-installatie van Bose met een ingebouwde cd-wisselaar voor zes cd’s en een radio/cassette-eenheid. Alle functies van de infotainmentsystemen en de klimaatregeling kunnen ook met de knoppen op het stuur worden geregeld. Dankzij de vrij lange wielbasis (2,88 meter) kan de 4,83 meter lange CTS uitpakken met een zee aan interieurruimte. In de VS is de nieuwe Cadillac CTS bijzonder succesvol. Tegen het einde van dit jaar zullen er tussen de 35.000 en 40.000 eenheden verkocht zijn, heel wat meer dus dan de oorspronkelijk geplande 30.000 exemplaren. De nieuwkomer beantwoordt perfect aan de hoge prestatie-eisen die bestuurders stellen aan een luxewagen. De CTS 3.2 haalt een topsnelheid van 240 km/u en sprint van nul naar 100 km/u in slechts 7,4 seconden (7,7 sec. met automaat) . De CTS 2.6 is 220 km/u snel en heeft genoeg aan 9,3 (9,7) seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u. De twee motoren kunnen ook uitpakken met een indrukwekkend koppel: zowel de 3,2-liter als de 2,6-liter halen hun maximumkoppel van respectievelijk 300 Nm en 232 Nm bij slechts 3.400 t/min. De uitzonderlijke wegligging en het comfortabele karakter van de Cadillac CTS zijn vooral te danken aan de nauwgezette ontwikkeling van zijn chassis dat werd verfijnd door uitgebreide tests op het racecircuit van de Duitse Nürburgring. De voorwielen zijn opgehangen met dubbele A-armen met schroefveren. Het bochtengedrag en de richtingsstabiliteit zijn onberispelijk dankzij de achteras met vijf ophangingspunten, die van het koetswerk gescheiden is voor een optimaal geluidscomfort in het interieur. Een hydraulische hoogteregeling compenseert de diverse belastingen. Het geavanceerde chassis van de Cadillac CTS onderscheidt zich verder door de nieuwste generatie van de gesofistikeerde elektronische stabiliteitsregeling StabiliTrak (in optie), dat de auto in alle omstandigheden op het juiste spoor houdt door de vier wielen afzonderlijk af te remmen.