Na de trike dat we eerder deze zomer hebben voorgesteld hebben we een nieuwe driewieler in de aanbieding. Maar deze keer een model met twee wielen vooraan, maar wel niet te vergelijken met de MP3 scooters van Piaggio. Hier gaat het om een voertuig van meer dan 300 kg en een 1000 cc motor van zowat 100 pk. De architectuur van dit voertuig heeft dan ook niets te maken met die van een motor of quad.
Op elk terrein
Deze driewieler hebben we te danken aan de inspiratie van Bombardier Recreational Products (BRP). In Canada is Bombardier een ware institutie, op het einde van de jaren '50 bracht Armand Bombardier er de sneeuwscooter op de markt. De familie Bombardier heeft nog 35% van het bedrijf in eigen handen, maar het evolueerde de laatste jaren enorm. Bij BRP zijn er vandaag 6.000 mensen aan de slag en voeren ze wereldwijd hun producten uit. Op de sneeuw zijn de BRP Ski-doo en Lynx absolute marktleiders, op het water is de Sea-doo een referentie, net als hun Evinrude en Johnson motoren. Enkele jaren geleden zette BRP zijn zinnen ook op de weg, in het begin met quads, nu met de Cab-Am.
In de file
Bij het voorbijrijden van de gebruikelijke motor in de file vroeg ik mij af waar de Can-Am in godsnaam voor gebruikt kan worden, hij is te breed voor het drukke stadsverkeer en dan regende het nog eens pijpenstelen ook. Er zat niets anders op dan braafjes de auto's te volgen. Het RS-S model dat ons door de invoerder werd uitgeleend heeft zo goed als geen bescherming te bieden en is niet echt op maat gemaakt voor de snelweg. Voor de snelweg heeft Can-Am een Spyder RT voorzien, windscherm en koffers inbegrepen.
Semi-automaat
De volgende dag was het mooie weer wel van de partij. Weg met dat regenpak en druppels op het vizier. Op het programma stond die dag een uitstap op de mooie Waalse landwegen. Een speelterrein dat de Can-Am zou moeten liggen. Op de Can-Am neem je plaats zoals je het op een quad zou doen, met enkel een pedaal aan de rechterkant. Gas geven is vergelijkbaar met een gewone motor, maar het testmodel was voorzien van een semi-automatische versnellingsbak, dus geen pedalen voor de linkervoet, enkel een drukknop aan het stuur. BRP is ook eigenaar van Rotax, dat motoren bouwt voor de sneeuwscooters, en maakt in dit geval gebruik van een tweecilinder in V van 998 cc van datzelfde merk. De 106 pk zijn niet overdreven voor de 320 kg van de RS-S, maar pure prestaties zijn zeker het ultieme doel niet.
Gewoontes afleren
Net zoals de dag voordien is het even aanpassen bij het nemen van de eerste bochten. De Can-Am geen motor, quad of trike. Er is dan ook een kleine aanpassingsperiode nodige om de gebruikelijke gewoontes af te leren. Nadat ik enkele malen dezelfde bocht had genomen stelde ik vast dat ik hem veel sneller nam dan verwacht. Het voortrein reageert eigenlijk als een gewone wagen, hij plakt aan de weg, en mits wat wilskracht is het mogelijk om snel en vlot door de bochten te komen. Wat zeker niet hoeft te gebeuren is tegensturen, want het achterwiel gaat echt nooit aan het slippen. Daarvoor grijpt de tractiecontrole te snel in. Spijtig, om eerlijk te zijn, want we hadden zeker een minder indringerige instelling van dat systeem op prijs gesteld. Dat is ook van toepassing van het ESP systeem, maar anderzijds begrijpen we de aanpak van BPR, de Can-Am is een voertuig buiten alle proporties en veiligheid komt eerst.
Handleiding
Om met de Can-Am goed vooruit te gaan raden we aan een zo vloeiend mogelijke rijstijl toe te passen, en niet te aarzelen om het lichaamsgewicht te gebruiken bij het nemen van bochten. Als u te snel een bocht ingaat grijpt het ESP systeem meteen in, als u te snel gas geeft dan steekt de Tractien Control zijn kop op. Eens u dit systeem onder de knie hebt kan de snelheid in de bochten als aanvaardbaar omschreven worden, maar niet vergelijkbaar met die van een klassieke motor of auto. Het gaat wel een pak sneller dan met een quad of een trike. Het rijplezier is wel heel present, en daar gaat het tenslotte toch om. Wel aandachtig zijn bij het remmen, het integraal remsysteem ontbreekt soms aan wat kracht. Een tweede aandachtspunt is het verbruik, de Rotax motor is redelijk gulzig ... . Voor een Can-Am moet er zowat 18.000 € neergeteld worden, niet weinig, maar hoeveel kost een exclusiviteit?