Toegegeven, heel modern kan je een Caterham niet noemen. Het blijft immers een verderzetting van de Lotus Seven die het levenslicht zag in 1957 en waarvan Caterham in 1973 de rechten kocht. Het model behield sinds toen zijn basisvorm, maar werd telkens aangepast aan de voorkeuren van het moment. Dat leverde Caterham-modellen op die extreem sportief zijn en een race-uitstraling hebben, en anderen die eerder uit lang vervlogen tijden lijken te komen, zoals deze Super Seven 600 en Super Seven 2000.

Het recept voor de nieuwe versies werd eerder al eens toegepast op de ‘Sprint’, maar dat was in tegenstelling tot deze modellen een beperkte reeks: rust een Caterham uit met karakteristieke lange spatborden, geef hem een nostalgische kleur en een klassiek interieur en klaar is kees! Buiten het Europese Continent hadden ze al recht op de Super Seven 1600, maar die geraakte bij ons niet gehomologeerd. De Super Seven 600 en Super Seven 2000 dus wel.

Vintage look

De nieuwkomers zijn gebaseerd op twee bestaande modellen met een look die minder verwijst naar Caterham-modellen uit de jaren ‘70 en ‘80: de 170 en de 340, de eerste met een 84 pk sterke 660 cc grote Suzuki driecilinder, de tweede met een 170 pk sterke 2 liter viercilinder van Ford (waarbij de cijfers 170 en 340 verwijzen naar het aantal pk’s per ton). 0 naar 100-cijfers geeft Caterham niet mee.

Naast de lange spatborden krijgen beide modellen 14-duims velgen, een gechromeerde tankdop en een Moto-Lita stuur. Je krijgt de keuze uit de traditionele kleuren, maar Caterham lanceert ook vier nieuwe ‘vintage’ ogende tinten: Bourbon, Ashdown Green, Windsor Blue en Fawn. Ook binnenin heb je heel wat keuze voor een volledig gepersonaliseerde look, tot zelfs een houtpatroon voor het dashboard toe…

De prijzen voor de Super Seven 600 en Super Seven 2000 zijn niet echt mals, met respectievelijk minimum € 36,895 en € 51,195. Enkele duizenden euro’s meer dan de 170 en 340.

?