In 2035 is het definitief gedaan met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa. Er zijn dan wel uitzonderingen voor autobouwers die kleine volumes bouwen, maar dat is niet voor iedereen de redding. Terwijl merken als bijvoorbeeld Ferrari zo goed als al hun onderdelen zelf (laten) maken, zijn er ook kleine merken die bijvoorbeeld motoren en versnellingsbakken aankopen bij grotere autobouwers. Maar als die geen motoren meer maken…
Twee elektrische Caterham-modellen
Dat is het geval bij Caterham. Het Britse merk bouwt lichte sportwagens volgens het beproefde recept van de Lotus 7, waarvan het de licentie kocht toen het merk uit Hethel de productie voor bekeken hield. En die worden meestal aangedreven door een viercilinder van Ford, soms door een driecilinder van Suzuki. Maar de kans is klein dat die na 2035 nog zullen kunnen leveren. En daarom denkt het merk volgens de collega’s van het Britse Autocar aan de ontwikkeling van een elektrisch model.
Twee zelfs, want naast de ‘traditionele’ Caterham 7 met elektrische aandrijving zou er ook gewerkt worden aan een elektrisch model met dezelfde spirit, maar wel een ‘echt’ koetswerk in plaats van een verzameling aluminium panelen rond een buizenchassis. Caterham probeerde het eerder al eens met een traditioneler koetswerk, maar die ‘21’ flopte. En Renault trok de stekker uit het samenwerkingsproject tussen Alpine en Caterham om samen een coupé te ontwikkelen, het model dat op de foto’s te zien is.
2026
Hoe de nieuwe Caterham er ook zal uitzien, het is de bedoeling dat het nieuwe model naast de 7 komt te staan, en dus geen vervanger wordt. Hij moet moderner ogen, maar wel de traditionele Caterham-kenmerken behouden: lichtheid, wendbaarheid, eenvoud en prestaties. Hoe die kenmerken te combineren vallen met het gewicht van batterijen, dat valt nog af te wachten. En geduld zullen we moeten hebben, want het model wordt waarschijnlijk ten vroegste in 2026 getoond. Op een elektrische 7 is het nog langer wachten, want Caterham wil zo lang mogelijk doorgaan met verbrandingsmotoren.