Neuscorrectie

Wat verwacht je van een Amerikaanse auto? Buitengewone afmetingen, een overvloed aan pk's en een imposant gezicht? De Captiva lost de eerste twee verwachtingen niet echt in. Met een lengte van 4,70 meter volgt hij eerder de Europese maat en ook de motoren zijn helemaal afgestemd op het Oude Continent. Onder de motorkap ligt dus geen V8 en in België zelfs geen V6, maar wel een moderne diesel. Daar komen we zo meteen op terug. Wat de look betreft, doet de Captiva aardig zijn best om te herinneren aan zijn land van oorsprong: de gapende grille en de agressieve blik laten geen twijfel over zijn afkomst.

Beperkte maar geslaagde facelift

Het is uitgerekend de facelift die de Captiva een atypisch uiterlijk bezorgt. De voor- en achterkant werden aangepast voor een spectaculairder visueel effect. De Captiva is trots op zijn Amerikaanse roots. In het interieur ruimen de goedkope kunststoffen plaats voor mooiere materialen. In de Verenigde Staten hebben ze eindelijk begrepen dat we moeilijke jongens zijn. Chevrolet voorziet een hoogwaardiger interieur, zowel om naar te kijken als om aan te raken. Hier en daar zien we nog een valse noot, maar het geheel oogt flatterender dan vroeger.

Nieuw onder de kap

Onder de motorkap vindt een ware revolutie plaats. Bij de diesel werd de oude 2.0 vervangen door een nieuwe 2.2 in twee varianten: 163 of 184 pk. Het koppel bedraagt respectievelijk 350 en 400 Nm. Qua transmissie zijn er diverse mogelijkheden. De minst krachtige versie drijft alleen de voorwielen aan, uitsluitend via een manuele versnellingsbak. Voor de variant met 184 pk is er keuze tussen een manuele of een automatische versnellingsbak, maar het koppel wordt altijd op de vier wielen overgebracht.

Tot slot is er nog een alternatief voor benzinerijders: een 2.4 viercilinder met 167 pk uitgerust met een manuele versnellingsbak. De melodieuze drieliter V6 met directe injectie wordt niet aangeboden op de Belgische markt.

Uitrusting

Zoals het een Amerikaan betaamt, geeft de Captiva veel waar voor zijn geld, ook in de basisversie. Die is voorzien van zilverkleurige inzetstukken, een manuele klimaatregeling, een multifunctiestuur, Bluetooth, zes luidsprekers, enzovoort. Mag het wat meer zijn, aarzel dan niet om voor de LT te kiezen met onder meer een deels lederen en deels stoffen bekleding, automatische klimaatregeling en cruise control. Voor de veeleisende klanten is er ook nog de LTZ-versie, waar bijna alles inbegrepen is. In alle versies is er plaats voor zeven personen, alleen de basisversie is ook beschikbaar met vijf plaatsen.

Proef op de som op de weg

De sympathieke en ruime Captiva nodigt uit tot rustig rijden. De nieuwe diesel is stil en bijna helemaal vrij van trillingen. Het vermogen lijkt wel wat nipt om zo'n massa te verplaatsen en de vierwielaandrijving helpt op dat vlak zeker niet. Met de benzinemotor wordt het zelfs pijnlijk: hij mist pit bij alle toerentallen. Over de transmissies hebben we gemengde gevoelens: de manuele bak is stroef, terwijl de automaat nogal lui schakelt.

Het is moeilijk om de dynamische kwaliteiten te beoordelen van een auto die zo duidelijk gericht is op rustige verplaatsingen. De voortrein mist scherpte en de stuurbekrachtiging lijkt te sterk ontdubbeld. Je mag de Captiva dus niet forceren, geniet van zijn uitstekende comfort. De Oostenrijkse Alpen waar onze eerste test plaatsvond, zijn duidelijk niet het favoriete terrein van deze Amerikaan.