De tijd dat Chevrolet nog Daewoo heette en enkel om zijn lage prijzen bekend stond is lang voorbij. Vergeet dus gauw wat de Nubira voor jou betekend heeft en werp eens een blik op de Cruze. Deze Cruze is de eerste van de GM-groep die het nieuwe platform mag gebruiken dat later ook als basis voor de nieuwe Opel Astra zal dienen. Ook al bevindt het designcenter zich in Korea, toch is het uit verscheidene nationaliteiten samengesteld, waardoor de lijn sensueel en zuiver overkomt. Net als de Opel Insigna en de VW Passat krijgt de Cruze de coupé-berlinestijl, zij het in compactere afmetingen. Het concept van deze stijl maakt dat de daklijn als een boog de auto overspant die vooraan bij een erg schuin opgestelde voorruit begint en achteraan in fijne C-stijlen eindigt. De Cruze is groter als zijn voorganger maar staat ook op een grotere wielbasis. Het lijkt alsof de vier wielen op de uiteinden van de wagen geplaatst zijn. Voeg daar nog de brede schouders, de grappig getekende lichtblokken en de gespannen carrosserielijnen aan toe en bekomt een moderne, elegante en puur gestylde auto.
Een streepje Corvette
Dat gezegd zijn de kan je misschien bedenken dat met een lengte van 4,6 meter de Cruze wat te rijkelijk met het plastic aan de uiteinden van de auto is omgesprongen en dat er voor de inzittenden niet veel plaats overblijft. Maar gelukkig is dat zelfs helemaal niet zo. De plaatsen achterin zijn misschien niet enorm groot maar voor volwassenen vaneen gemiddeld gestalte voldoen ze volledig. De bagageruimte meet 450 liter en dat is in dit segment een uitstekende waarde.
Eens aan boord zullen diegenen die al eens in een Corvette plaats genomen hebben merken waar de Cruze zijn mosterd vandaan gehaald heeft. De voorste inzittende beschikt immers over een soort van nis die door de centrale console volledig wordt gescheiden. Uiteraard is de sfeer niet zo sportief als die van de Corvette maar toch ziet het geheel er sympathiek uit ook al is de kwaliteit van sommige kunststofdelen discutabel. Goede punten ook voor de stoelen die op een volledig stalen frame rusten en de druk beter verdelen als in het verleden. Maar toch missen we nog steeds een voetsteun voor onze linkervoet.
Rijkelijke uitrusting
Voor we het contact omdraaien overlopen we even de uitrustingsfiche. Het is wel gauw duidelijk dat de Cruze alles in het werk wil stellen om het zijn inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken. Vanaf de LS krijg je vooraan en achteraan al elleboogsteunen, vier elektrisch bediende ruiten, elektrische bedienden en verwarmde buitenspiegels, parkeerhulp achteraan, manuele airco, lederen stuur en een radio CD/MP3. En zelfs ESP, aliminiumvelgen en “follow-me-home”-verlichting worden in serie voorzien. Als je voor de LT-versie kiest worden daar nog lichtsensoren, een verwarmde voorruit, een snelheidsregelaar en een automatische airco aan toegevoegd.
Eén diesel, twee vermogens
Onder de kap van ons testmodel deed een 2-liter diesel van 150 pk en 320 Nm koppel zijn werk. De turbo met variabele geometrie zorgt voor het nodige vermogen en maakt dat de Cruze in 10 seconden van 0 tot 100 accelereert en een topsnelheid van 210 km/u bereikt. Desondanks is hij tevreden met 5,6 liter diesel bij gemengd gebruik. Een 125 pk-variante van dezelfde motor is eveneens beschikbaar.
Wat de wegligging betreft weten de ingenieurs fier te vertellen dat het platform 140 % stijver is als het vorige wat de wegligging en de strijd tegen geluid en vibraties alleen maar ten goede kan komen. Toch is niet alles perfect aan het stuur van de Cruze. De demping is vrij droog en de stuurinrichting lijkt wat stevigheid te missen. Maar gezien zijn veelvuldige kwaliteiten zijn dit punten die we met de mantel der liefde kunnen bedekken. De tarieven starten bij 16.999 € voor de 1.6 benzine terwijl de 2.0 TCDI van 150 pk 20.999 e moet kosten.