Na wat gestamel ging in april 2008 het Yamaha Test Center open in Woutersbrakel. De eerste poging bestond eruit om de organisatie toe te vertrouwen aan een externe structuur, wat niet het verwachte resultaat opleverde. D’Ieteren Sport heeft dan maar beslist om het heft zelf in handen te nemen.

De potentiële klant neemt contact op met zijn dealer, en legt een afspraak vast voor een testrit voor de motor of scooter naar keuze, dat kost de eventuele koper 15 €. Als de koper twijfelt tussen twee modellen, dan kan hij die beiden proberen op een identiek traject. Hiervoor moet hij naar het testcentrum in Woutersbrakel, de hoofdzetel van Yamaha België. Ter plaatse krijgt de koper een beknopte briefing voor hij aan zijn testrit begint. Alle voertuigen zijn uitgerust met een elektronisch Tripy roadbook met een specifiek en variërend traject.

Naast de sportieve R1, R6 en V-Max, zijn zo goed als alle andere modellen beschikbaar, voor de andere modellen kunnen er na onderling overleg andere oplossingen gevonden worden. Tegen alle verwachtingen in is er weinig vraag naar de 125 cc modellen. De top 5 van de meest populaire modellen ziet er als volgt uit: de Tmax 500 is de koploper, de Ténéré komt als twee, daarop volgen de X-Max 250 en Majesty 400 scooters, en tot slot de FJR1300. De vraag naar “functionele” modellen blijkt dus het grootst te zijn. Wetend dat de meeste potentiële klanten het mobiliteitsprobleem in het achterhoofd hebben is dat niet echt een verrassing. Verder valt het op dat heel wat bezoekers al heel lang de tweewieler links hadden laten liggen, en dat de oudere motorrijders duidelijk interesse hebben in het gebruiksgemak van de maxi-scooter.

Dergelijke testcentra laten aan iedereen toe om zichzelf ervan te overtuigen, of niet, dat ze de juiste keuze maken, of om kennis te maken met de praktische kanten van de tweewielers. De formule blijkt in elk geval te werken, want negen tests op tien draaien uiteindelijk uit op een aankoop.