Hij is er ! De zesde generatie van de Golf heeft nu ook zijn GTI-versie ! Tegenover de vorige versie groeit het vermogen met slechts 10 pk maar de prestaties blijven van een erg hoog niveau met een mooie muzikale begeleiding.
240 km/h
De 2-liter 4-cilinder TFSI met drukvoeding en directe injectie ontwikkelt 210 pk en weet een koppel van 280 Nm voor te leggen. Aan deze motor kan een manuele bak of een DSG met telkens zes versnellingen gekoppeld worden. De prestaties zijn voor beide modellen ongeveer gelijk. Met het gas op de plank loopt de topsnelheid tot 240 km/u op terwijl de sprint van 0 tot 100 6,9 seconden zou duren. Het gemiddelde verbruik bedraagt 7,3 l/100km waardoor de nieuwe Golf veel zuiniger wordt als zijn voorganger.
Bestudeerde motorsound
De twee uitlaten en de diffuser werden zo bestudeerd dat ze voor een bijzondere en een rauwe motorsound zorgen. De diepe grom van de 4-cilinder vuurt de sportieve rijder aan zonder daarbij een relaxte rijstijl te beschamen.
Elektronisch differentieel
De ophanging wordt vooraan met 22 mm verlaagd terwijl achteraan de koets 15 mm zakt. Bovendien worden de veren/dempers verhard om zo meer aan de “GTI-filosofie” te beantwoorden. Het elektronische differentieel dat de voorwielen in toom houdt kreeg de naam “XDS” mee. Via het ESP werkt het op de remmen in waardoor het doorslippende wiel afgeremd wordt.