Motor Met een cilinderinhoud van twee liters verschaft deze motor dus 150 pk en een koppel van 320 Nm aan 2.000 rpm. Qua specifieke kracht en koppel, heeft deze mechanica niets te benijden aan de Europese motoriseringen. Hij kan aan een manuele of aan een automatische doos gekoppeld worden, beiden beschikkend over vijf versnellingen. Wat betreft het rijplezier, betwijfelt men absoluut niet de aanwezigheid van de 150 pk. Eens in de toeren, trekt deze motor heftig de wagen vooruit. Men moet zeggen dat de doos een korte overbrengingsverhoudging voorstelt, die de heropleving vergemakkelijkt, en zeker op autosnelwegen. Bovendien, onder de grens van de 2.000 rpm, is er geen salut en men moet niet aarzelen om met de pook te spelen om de machine te laten opleven. Dit werkt nogal ongunstig in de bebouwde kom, des te meer dat de besturing rubberachtig aanvoelt. De automatische doos zou waarschijnlijk dit gebrek wegvegen. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 7,5 liters en is ... gematigd ! Het is echter wel mogelijk om lager te gaan, met als voorwaarde dat men de stad vermijdt en ook door te beschikken over een niet te zware rechter voet ! Wegligging Stabiel en veilig, de Epica biedt wellicht niet echt hetzelfde geperfectionneerde wielstel dan deze van zijn Europese rivalen. De stuurinrichting biedt een zekere vaagheid rond het nulpunt en heeft een tekort aan nauwkeurigheid. En qua raamwerk, soepel geveerd, hij ziet er beter uit voor het opeten van kilometers dan om de rallyepistes te bestormen. Volledig profijt voor het comfort, maar de soepelheid en de nauwkeurigheid van het geheel lijden er toch onder. Comfort De soepelheid van de vering laat toe om lange ritten te voorzien. Jammer dat de rijhouding niet beter is, de zetel daalt niet genoeg, zeker niet voor de grotere onder ons, en de stuurkolom kan niet in de diepte geregeld worden. De leefbaarheid stelt daarentegen geen enkel probleem, zowel vooraan als achteraan. Het andere goede nieuws, is dat de kofferruimte groot genoeg is om talrijke bagages te ontvangen ! De geluiddemping is héél geslaagd wat betreft de motor, deze is stukken disketer dan de ruwe TDI van VW ! Aan de andere kant zijn de windgeluiden waarneembaar bij hoge snelheden. Niets hinderlijks... De ergonomie is goed, het GPS systeem met touch screen vertoont zich gemakkelijk te begrijpen. De plaats van alle bedieningen beantwoorden dus aan een zekere logica en de beginneling zal er zich vlug in terugvinden. Tarieven en uitrustingen Indien de afwerking wellicht niet onberispelijk is en er mankeren enkele uitrustingen op de standaardlijkst, zijn de tarieven daarentegen perfect concurrerend. Verkocht aan 23.149 € in zijn basisversie (LS), vertoont de Epica zich interessanter in de LT versie, die 2.000€ duurder is, maar die de lederen binnenbekleding voorstelt, en vooral een toegang tot de automatische versnellingsdoos (1.200 €). Besluit De aankomst van deze diesel geeft een stroom van verse lucht aan de Epica, waarvan de benzine motoriseringen futloosheid vertoonden. Niet alleen de gebruikseconomie maakt een sprong vooruit, maar ook het rijplezier, dankzij een werkelijk aanwezige kracht. Hierzie een Epica vervormd in een grote autosnelwegwagen. Jammer toch dat deze motor zo hol is onder de 2.000 rpm…