In het Koreaans betekent Miray toekomst. De boodschap is dan ook duidelijk: Chevrolet geeft een idee van hoe een toekomstige sportieling er kan uitzien. Hij is licht, leuk en elektrisch en wordt in Europese première voorgesteld in Frankfurt.
Nostalgische knipoog
Het is leuk om te zien hoe een concept dat de toekomst aangeeft, toch zoveel verwijzingen naar het verleden bevat. Zo liet Chevrolet zich inspireren door de Monza SS uit 1963, de eerste Corvette en de Corvair Super uit 1962 voor de grootte, de stijl en de functionaliteit van de auto.
Andere stijlkenmerken zijn de vleugeldeuren en de 20-duimsvelgen vooraan en 21-duimsvelgen achteraan. Het concept is heel licht dankzij kunststof versterkt met koolstofvezel, een materiaal dat de stevigheid, de lichtheid en... de rekening verhoogt.
Interieur
Geborsteld aluminium, natuurlijk leder, metalen inzetstukken: het zijn materialen die we niet vaak tegenkomen in de huidige seriemodellen van Chevrolet, die het meestal met middelmatige plastics moeten stellen. Dit concept gebruikt wel veel edele materialen en is sterk op de bestuurder gericht.
Origineel is dat de informatie van de auto in drie zones getoond wordt, naargelang hun prioriteit. Maar als sportieveling tellen uiteraard vooral de rijeigenschappen.
We weten dat de Amerikanen grote shows kunnen geven. Dat is ook hier het geval. Eén druk op de startknop en de instrumenten schuiven omhoog op de stuurkolom, terwijl op een wit scherm de boodschap Interactive Projection verschijnt. Heel geavanceerd allemaal.
Elektrisch
De Miray is uitgerust met twee elektromotoren van 15 kW voorin de auto, gevoed door een lithium-ionbatterij. Achter de cabine ligt ook nog een kleine verbrandingsmotor: een 1.5 viercilinder benzine met turbo en nog meer sensaties biedt. Voor- of achterwielaandrijving, het kan allebei.
De versnellingsbak met dubbele koppeling wordt aangevuld met een start-stopsysteem om het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen.