De nieuwe Amerikaanse roadster arriveert deze zomer. Hij is afgeleid van de coupéwagen die vorig jaar gelanceerd is, en wordt nu zelf op 5 continenten geïntroduceerd. De lijn stemt volledig overeen met zijn nichtje, maar deze cabriolet heeft toch een sympathieker karakter. Hij houdt de slanke motorkap, de kleine uitsparingen aan het koetswerk, de kunstzinnige snuit, de vooruitstekende ruggengraat, grote schouders ter hoogte van de achterwielen, de mooie achtersteven en een intrekbare spoiler. Maar de roadster heeft dat ietsje extra, bovenop zijn dak in een zachte doek : de rolbeugels met een zilveren satijnglans achter de zetels. Draaien en drukken Om het dak te openen, moet je maar 2 handelingen doen. Eerst moet je de hendel in het midden boven de vooruit naar beneden trekken en draaien om het dak te lossen en de ramen naar beneden te doen. Vervolgens moet je op een mooi ingewerkt knop duwen die automatisch het afdekpaneel doet openen en weer sluiten, met het dak er netjes. En dit in slechts 22 sec !. Natuurlijk behoudt deze roadster versie het aangename en het gedrag van de coupéversie. Deze roadster profiteert van een speciaal ontworpen carrosserie om een zeer grote stijfheid te behouden en om een doeltreffende onkreukbare structuur te verkrijgen. Het stalen koetswerk bestaat uit één stuk en zorgt voor een volledige onafhankelijke ophanging voor en achter. Vibraties, sensaties De roadster, verlaagd met 4058 mm, heeft een V6 motor op 90° van 3.2 L per SACT cilinder met 18 kleppen die minder weegt dan 140 kg. Deze 3199 cm³ in aluminium stuurt de achterwielen aan en brengt het geheel op een snelheid van 240 km/h na een sprint van 0 tot 100 in 6,5 sec. De 160 kW (218pk) vermogen aan 5700 tr/min zorgen voor een echte racesensatie. Bovendien is een koppel van 310 Nm reeds beschikbaar vanaf 3000 tr/min. De manuele zesversnellingsbak is standaard, maar hij kan vervangen worden door een vijftraps automaat. Het verbruik bedraagt ongeveer 10,5 L per 100 km. De remmen tonen zich ook van hun beste kant. Aan een snelheid van 100 km/h heeft de roadster slechts 38 m nodig om tot stilstand te komen. Daarvoor kan het remsysteem zowel een beroep doen op 4 grote schijven als op een zeer geëvolueerd ABS systeem met een 4-kanaals Brake Assistant functie. Deze Brake Assistant zorgt voor een zeer snelle noodstop indien het rempedaal met maximale kracht wordt ingeduwd. De ESP verbetert ook de stabiliteit van de auto. Om zijn agressief uiterlijk te behouden, heeft de roadster ook verschillende wielen. Vooraan hebben de wielen een diameter van 18” en 19” achteraan. Geen reservewiel dus. Standaard beschikt de roadster over lichtmetalen 7-spaaks velgen. Concert in open lucht Eenmaal gezeten in de Chrysler Crossfire roadster kan men volledig genieten. De ontwikkelaars en designers hebben zich enorm ingespannen om alle geluid uit de auto weg te houden, zelfs met open dak. Maar men kan ook baden in een muzikale ambiance dank zij het hoge-kwaliteits audiosysteem van Infinity® Modulus, standaard inbegrepen. 240 Watts, verdeeld over 6 luidsprekers met dubbele subwoofers zorgen voor een perfecte verdeling van de ritmes. De twee zetels zijn met leder bekleed terwijl de middenconsole en de centrale kolom een zilverkleurige glans hebben. Deze zilverachtige trekjes en verwijzingen naar het design aan de buitenkant tonen aan dat deze auto speciaal gemaakt is om je aan te spreken !